1 - اگر به اگزمای سرشتی ، خشکی و حساسیت پوستی مبتلا هستید ، کلاه پشمی نخرید.

2 - اگر سرمایی هستید و نمی توانید از خیر خریدن کلاه های پشمی بگذرید ، حتما یک لایه پارچه نخی زیر آن بدوزید.

3 - اگر پوست پیشانی ، گونه ها یا گوش هایتان پس از استفاده از کلاه جدید دچار قرمزی ، التهاب و خارش شد ، حتما به جنس کلاه حساسیت دارید. بنابراین بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید.

4 - در صورت ابتلا به خشکی پوست ، حتما پیش از استفاده از کلاه های زمستانی ، پیشانی و سایز قسمت های سر و صورت خود را با کرم های نرم کننده چرب کنید.

5 - بهتر است پدربزرگ ها هنگام گپ و گفت در پارک با دوستان قدیمی خود به جای روی چمن ، روی صندلی یا گوشه و کنار درخت ، کلاهشان را روی پا یا داخل جیب خود بگذارند. چسبیدن حشره های ریز به کلاه (به خصوص کلاه های پشمی) در پارک و فضاهای باز ، دور از انتظار نیست. این حشرات می توانند به لباس های دیگر هم نفوذ کنند و باعث بروز مشکلات متعدد پوستی مانند خارش و التهاب ناشی از گزیدگی شوند.

6 - کلاه را پس از ورود به منزل ، داخل کمد و کنار سایر لباس ها نگذارید. بهتر است قفسه جداگانه ای را به کلاه و شال اختصاص دهید تا آلودگی آن ها باعث آلوده شدن سایر لباس ها نشود.

7 - اگر احساس می کنید موها و پوست سر شما عرق کرده و کلاه تان آلوده شده است ، بلافاصله آن را بشویید و در فضای باز خشک کنید تا به ناراحتی پوستی و عرق سوز شدن در ناحیه سر مبتلا نشوید.

8 - اگر موهای شما کم پشت است حتما در روز های سرد سال از کلاه استفاده کنید تا امکان ابتلا به سرماخوردگی را در خود به حداقل برسانید.

9 - برای پیشگیری از عرق سوز شدن پوست سر ، حتما پس از رسیدن به محوطه های سر بسته ، کلاه خود را دربیاورید تا سرتان کمی هوا بخورد.

10 - بهتر است پدربزرگ ها برای پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی ، از کلاه هایی که گوش آن ها را هم به خوبی می پوشانند ، استفاده کنند.