دانشمندان توصیه می کنند که اگر پولیپ در کولون دارید و یا مبتلا به سرطان کولون هستید و یا اگر سابقه بیماری سرطان کولون در خانواده دارید و یا حتی اگر تردید و نگرانی درباره سرطان کولون دارید، شدیداً از خوردن چربی حیوانی و گوشت قرمز به خصوص گوشت چرب پرهیز کنید. طبق شواهد زیاد تحقیقاتی، چربی های اشباع شده و گوشت چرب از محرک های قوی و نیرومند ایجاد سرطان کولون به شمار می روند.

مطالعات زیادی یکی از دیگری نشان می دهند که در تمام مناطق جهان اشخاصی که بیش تر گوشت و چربی حیوانی می خورند خیلی بیش تر مبتلا به سرطان روده می شوند.

طبق نظر دکنر ادوارد جیووانوچی و همکارانش درهاروارد، مصرف مقدار زیادی چربی اشباع شده حیوانی شانس ایجاد پولیپ های سرطانی را در کولون دو برابر می کند. دکتر جیووانوچی و همکارانش در تحقیقاتی که در مورد 7248 نفر مرد انجام شده مشاهده کردند، آن هایی که در رژیم غذایی از کم ترین مقدار چربی اشباع شده حیوانی استفاده می کردند (کم تر از 7 درصد کالری روزانه) در مقایسه با آن هایی که در دو برابر، (بیش تر از 14 درصد کالری روزانه) چربی اشباع شده حیوانی استفاده می کردند، 50 درصد کم تر دارای پولیپ های پیش سرطانی بوده اند.

ضمناً کم خوردن و یا حذف فیبر در غذاها نیز تشکیل پولیپ را تحریک می کند و افزایش می دهد.

وقتی مقدار زیادی چربی حیوانی خورده می شود، میکرواگانیسم های موجود در کولون تحریک می شوند که بیش تر اسید صفراوی سرطان زا بسازند. طبق نظر دکتر مایکل جی. وارگوویچ دانشمند و محقق سرطان شناس، ظاهراً فرآورده های حاصله از هضم چربی به کولون آسیب می رسانند و حتی ممکن است آن را زخم کنند و برای ترمیم آسیب وارده به کولون سلول ها تکثیر، می یابند و در نتیجه اگر مقدار زیادی چربی اشباع شده حیوانی خورده شود، ترمیم آسیب فراوانی که وارد می شود از عهده سلول ها خارج می شود و ناچار به تکثیر ادامه می دهند و چنین تکثیر سریع و زیاد سلول ها ممکن است موجب تحریک رشد پولیپ های کولون و احتمالاً ایجاد تومور بدخیم شود.

دکتر وارگوویچ اضافه می کند، یک دلیل که کلسیم و فیبر و سایر ترکیبات غذایی، چربی حیوانی سرطان زا را خنثی می کنند این است که به اسیدهای صفراوی بسته می شوند و مانع وارد شدن آسیب و زخم به کولون می شوند.