تعریف کک و مک

کک و مک خال های کوچک و رنگ دانه های سطحی پوست هستند که دراثر انتشار یکنواخت ملانین در سطح پوست و زیر پوست در نقاطی مخصوص، به ویژه اطراف چشم و بر روی بینی و گاهی بر روی دست ها مشاهده می شود این تغییر رنگ عموماً توارثی است و اکثراً در افرادی که دارای پوست سفید و موهای بور و چشمانی آبی دارند مشاهده می شوند.

برای مقابله و جلوگیری از ازدیاد کک و مک می توان :

  1. از قرار گرفتن زیاد در معرض تابش خورشید خودداری نمود.
  2. در بانوان پرهیز از قرص های ضد بارداری (استفاده از روش های دیگر جلوگیری)
  3. مصرف کرم ها یا محلول های ضدآفتاب یا ضد کک و مک

دلایل ایجاد کک و مک یکی ازدلایل بروز کک ومک برروی پوست ویژگی های ارثی می باشد بنابراین مانند پدرومادر خود ویاهردوی آن ها روی پوست شما کک ومک ظاهر می شود . دلیل دوم اختلالاتی ماننداگزرو درما پیگمنتوسام XerodermaPigmentosum که باعث افزایش جذب اشعه های آفتاب وبرزو کک ومک صورت می شود.

مدت های طولانی درمرض نور آفتاب بودن باعث بروز کک ومک مخصوصا در افرادی که دارای پوست های حساس هستند به دلیل اینکه ملنیوم موجود درپوست این افراد کم می باشد وباعث بروز کک ومک در پوست این افراد می شود. تنظیم نبودن هورمون های بدن باعث ایجاد کک ومک در افراد می شود دراین افراد هورمون استروژن باعث تحریک پیگمنت ها می شود و سلول هایی که باعث ایجاد رنگدانه درروی پوست می شوند درزمان قرارگرفتن درمعرض نور آفتاب فعال می شوند.

بروز کک و مک به دو شکل کلی می باشد : الف : کک و مک مادرزادی ب : کک و مک ایجاد شده بعد از سنین کودکی به بالا

درمان کک و مک چیست : مورد الف : برای از بین بردن کک و مک مادرزادی درمان گیاهی خاصی وجود ندارد.بلکه نتیجه های بهتر برای درمان این نوع کک و مک استفاده از لیزر می باشد.

مورد ب : در نوع کک و مک ایجاد شده بعد از سنین کودکی به بالا چون یک عامل شناخته شده باعث ایجاد آنها شده درمان های گیاهی خاص بسیار موفق واقع شده و به سادگی آنها را رفع می نماید.

کک و مک چیست و چگونه می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟