کودکان از چه زمانی شروع به صحبت کردن می کنند؟

صحبت کردن

کودک شما با توانایی بالقوه صحبت کردن به دنیا می آید. کودک از همان ابتدای دوران جنینی که در رحم قرار دارد با شناسایی صدای مادرش، آموزش زبان مادری را شروع می کند. نوزاد صدای مادرش را از بقیه صداها ترجیح می دهد و این صدا را همراه با گرمی، راحتی و تغذیه می داند. مغز یک نوزاد دارای الگو و ریتم زبان و تکلم می باشد و او به صدای صحبت افراد نسبت به بقیه صداها توجه بیشتری می کند.

قبل از اینکه کودک بتواند به خوبی صحبت کند، او باید از مراحل رشد و نمو متعددی عبور کند. در آغاز صداهایی که از یک نوزاد خارج می شوند فقط صدای گریه و آروغ زدن او می باشند. در واقع عدم توانایی در صحبت کردن در ماههای اولیه تولد، مانعی برای صحبت کردن در آینده نیست او از این فرصت برای آموزش کنترل زبان و دهانش استفاده می کند.

شما ممکن است متوجه شده باشید که از همان اوایل نوزادی، کودک دهانش را حرکت داده و لبش را با ریتم خاصی جلو و عقب می برد.

مکالمه

یکی از مهارتهایی که کودک شما قبل از صحبت کردن آن را کسب می کند، توانایی برخورد با افراد مختلف می باشد. این مهارت را نوزاد از همان ابتدا شروع به یادگیری می کند و تا سن سه ماهگی در هنگامی که کسی با او صحبت می کند او هم ژست مخصوص صحبت کردن به خود می گیرد. اگر شما ابروی خود را بالا بیندازید او هم از شما تقلید کرده و همین کار را می کند. این اولین مرحله از آموزش مکالمه با دیگران می باشد. این ژستها همراه با صداهای مختلفی که نوزاد در می آورد آغازی است برای کنترل حدود یک دوجین عضله جداگانه که برای صحبت کردن بکار می رود.

در حدود 5 یا 6 ماهگی، کودک شما کلمات یک سیلابی مثل با یا ما را بر زبان می آورد و دائما آنها را تکرار می کند. این راهی است که نوزاد شما برای آموختن کلمات بکار می برد. در پایان یکسالگی، کودک شما احتمالاً اولین کلمه را بیان خواهد کرد. البته این کلمه ممکن است برای شما قابل تشخیص نباشد. منظور از اولین کلمه، کلمات بابا و ماما نیستند چون این کلمات را قبلا کودک بیان کرده است.

نوزاد شما حتی در 2 ماهگی هم به صحبتهای شما گوش داده و لبخند می زند.

شمامی توانید با تکرار کلمات ، نشان دادن چیزهای مختلف و گفتن اسم آنها به کودکتان در صحبت کردن او را کمک کنید.

نکات مهم

  • زمانی را برای حرف زدن و در آغوش گرفتن کودکتان صرف نمایید تا او بیشتر با آشنا شود.
  • همینکه کودکتان خوردن غذاهای جامد را آغاز کرد، طعم ها و مزه های مختلف را برای او معرفی کنید، اما از دادن غذاهای ادویه یا سس زده پرهیز کنید.
  • نگذارید کودکتان زیاد علاقه مند به خوردن شیرینی شود.
  • به خاطر داشته باشید که نوزادان نمی توانند به خوبی بزرگسالان دمای بدن خود را کنترل نمایند. بنابراین همیشه مراقب باشید که کودک خیلی سرد یا خیلی گرمش نشود.
  • پوست کودک شما حساس است بنابراین مواظب باشید که لباس او تنگ نبوده و باعث سایش پوستش نشود.