کودکان به چه بیماری هایی مبتلا می شوند؟

سرخجه

سرخجه بیماری خفیفی است که مشکلات کمی ایجاد می کند. اگر مادر قبلاً سرخجه گرفته باشد یا واکسن سرخجه زده باشد، احتمال کمی وجود که نوزاد تا 6 ماهگی دچار سرخجه شود. از هنگامی که کودک با فرد دچار سرخجه مواجه می شود و از او ویروس سرخجه را می گیرد تا هنگامی که علایم بیماری را نشان می دهد حدود 10 تا 21 روز طول می کشد. اولین علایم سرخجه معمولاً دانه های صورتی رنگ ریزی هستند که ابتدا از صورت شروع شده و به بقیه جاهای بدن انتشار می یابند این دانه های صورتی رنگ خارش ندارند و فقط دو یا سه روز باقی می مانند. ممکن است مقداری آبریزش بینی و کمی قرمز شدن اطراف چشم ها وجود داشته باشد. غدد لنفاوی گردن، پشت سر و پوست گوشها بزرگ و متورم می گردند، هنگامی که کودکتان سرخجه می گیرد، او را از خانمهای حامله دور نگه دارید زیرا ابتلاء به سرخجه در خانمهای حامله می تواند برای جنین هایشان بسیار خطرناک باشد.

سرخجه در کودکان بیماری خفیفی است و نیاز به داروی خاصی وجود ندارد.

سرخک

نوزادان معمولاً آنتی بادی (پادتن) ضد سرخک را از مادر خود بدست می آورند که تا 6 ماه دوام دارد. بنابراین نوزادان تا شش ماهگی معمولاً دچار سرخک نمی شوند. از هنگام مواجه شدن کودک با ویروس حدود 10 تا 15 روز طول می کشد که بیماری خود را نشان دهد. ویروسها از طریق ترشحات بینی و گلوی افراد مبتلا انتشار می یابند. علایم اولیه بیماری عبارتند از : تب، بی حالی، ترس از نور، سرفه، آبریزش بینی، قرمز شدن و ترشح چشم ، گلودرد و بثورات پوستی.

چند روز بعد از این علایم اولیه، علایم خاص این بیماری ظاهر می شوند که عبارتند از بروز دانه هایی که شبیه شکر بر روی ژله قرمز می باشند در مخاط گونه و در مجاورت دندانهای آسیای کوچک. سپس لکه های قرمز رنگی ظاهر می شوند که ابتدا درصورت و پشت گوشها بوده و سپس به سمت پایین کشیده شده و تمام بدن را می پوشاند.

اکثر کودکان مبتلا به سرخک، حدود 10 روز پس از شروع بیماری، بطور کامل بهبود پیدا می کنند.

اوریون

اوریون یک بیماری ویروسی مسری است که با تورم یک یا دو طرفه غدد بنا گوشی (پاروتید) تظاهر می کند. تورم غدد بنا گوشی 3 تا 7 روز طول می کشد و خوردن غذاهای ترش سبب درد در ناحیه این غدد می گرد. علایم این بیماری عبارتند از: سردرد، تب، درد عضلات گردن و بی حالی گاهی اوقات اوریون سبب التهاب بیضه ها می گردد که این حالت در پسران قبل از سن بلوغ به ندرت اتفاق می افتد.