اولین نکته مهم در کنترل مصرف چربی ها این است که میزان مصرف چربی به طور کلی کم شود. غذای روزانه ما دارای مواد مختلفی است بعضی از این مواد می سوزند و تولید انرزی می کنند بعضی دیگر ازمواد نقشهای دیگری دارند ولی نمی توانند تولید انرژی کنند به طور مثال ویتامینها برای بدن بسیار مهم و ضروری هستند ولی نمی توانند بسوزند و تولید انرژی کنند.

موادی که در بدن تولید انرژی می کنند سه دسته هستند اول کربوهیدراتها، دوم چربیها و سوم پروتئینها. هر کدام از این سه دسته علاوه بر تولید انرژی نقشهای دیگری هم در بدن بازی می کنند. همین چربیها که این قدر در مورد محدود کردن مصرف آنها صحبت می کنیم ، برای بدن بسیار ضروری هستند و انسان بدون آنها نمی تواند زنده بماند.

برای اینکه چربی ها کار خود را به خوبی در بدن انجام دهند و بیش از حد زیاد نشوند باید حدود 30 درصد انرژی بدن از آنها تأمین شود. یعنی حدود 30 % انرژی از چربی و 70 % باقیمانده از پروتئین و کربوهیدرات تامین شود، چربی ها در مواد مختلفی وجود دارند و در کل باید 30 % شوند.

میوه ها و سبزیجات تنها خوراکی هایی هستند که چربی ندارند هر واحد از انسان و غلات حدود یک گرم چربی دارد. (اندازه هر واحد از این گروه در فهرست جانشینی آورده می شود) البته بعضی از مواد این گروه چربی ندارند. به این شکل متوجه می شویم که برای کم کردن چربی رژیم غذایی اولین قدم این است که مصرف میوه ها سبزیجات و گروه نان و غلات را بالا ببریم.

میزان چربی گروه شیر و لبنیات متفاوت است (مقدار هر واحد از این گروه در فهرست جانشینی آورده است) یک واحد شیر بدون چربی صفر تا 3 گرم چربی دارد، در حالی که یک واحد شیر کم چربی 5 گرم و یک واحد شیرکامل دارای 8 گرم چربی می باشد. بنابراین راه دیگری که باعث کم کردن چربی رژیم غذایی می شود، مصرف شیر بدون یا کم چربی به جای شیر کامل می باشد.