کمبود آهن ممکن است منجر به بروز سرماخوردگی شود.

در کودکان، کمبود آهن می تواند موجب توقف رشد و اختلال در یادگیری گردد. برخی از متخصصان معتقدند که حتی مشکلات مبهم گوارشی نظیر تولید گاز معده، آروغ زدن، یبوست و اسهال نیز ممکن است ریشه در کمبود آهن داشته باشند.

مصرف ناکافی آهن اغلب موجب فقر آهن می گردد با وجود این، شاید فقر آهن بر اثر خونریزی روده، خونریزی شدید دوران قاعدگی، برنامه غذایی سرشار از فسفر، سوء هاضمه، بیماری دراز مدت، زخم ها، استفاده طولانی از داروهای ضد اسیدی، مصرف بیش از اندازه قهوه و چای و ...باشد.

علائم کمبود آهن: کم خونی، شکننده شدن مو، مشکل بلع، اختلال های گوارشی سر گیجه، خستگی مفرط، شکنندگی استخوان ها، ریزش مو، التهاب بافت های دهان ناخن های قاشقی شکل با برجستگی های طولی، اضطراب، چاقی، رنگ پریدگی، کندی ذهن، سوزش زبان، تنگی نفس.

نکته

1-مصرف بیش از حد عنصر روی و ویتامین E مانع جذب آهن می گردد. چون نمک های آهن ویتامین E موجود در غذا را از بین می برند. از این جهت زمانی لازم باشد که از این املاح مصرف شود، باید موادی که ویتامین E دارند، حدود 8 ساعت بعد از غذا، و مواد آهن دار با فاصله کمتر، بعد از غذا مصرف گردد.

2-با وجود آن که به مقدار کافی در کبد، طحال و مغز استخوان ذخیره شده است. اما بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید و سرطان در بهره گیری از آهن اختلال به وجود می آورند.

3-غذاهای اسیددار، مانند ماست، -دوغ، میوه های ترش، آب میوه جات و ....به جذب آهن کمک می کنند. در عوض غذاهای قندی و نشاسته ای از جذب آهن جلوگیری می کنند.

4-اسید فیتیک و اکسالات مانع جذب آهن می شوند بدین سبب است که مصرف زیاد برنج باعث کم شدن آهن بدن می شود، زیرا برنج دارای اسید فیتیک است. چای و شیر نیز مانع جذب آهن توسط روده می شوند زیرا کلسیم جذب آهن را دشوار می سازد. بنابراین، مکمل آهن نباید همراه با شیر مصرف شود لذا باید از خوردن چای و شیر بعد از مصرف غذاهای آهن دار پرهیز نمود.

متاسفانه افراد کم خون، خود دارای اسید کلریدریک کمتری هستند که مزید بر علت است، زیرا این علت به کم خونی می افزاید، در کم خونی ها موقعی آهن جذب می شود که اسید کلریدریک پا به پای آن وارد روده می شود و به مقدار کافی در معده وجود داشته باشد برای جذب کامل آهن در بدن به مس، منگنز، مولیبدن، ویتامین Aو ویتامین های B کمپلکس نیاز می باشد. مصرف ویتامین C جذب آهن را تا بیش از 30% افزایش می دهد.