کلسیم چه نقشی در بدن انسان دارد؟

کلسیم

قسمت اعظم وزن استخوانهای ما را کلسیم تشکیل می دهد به طوری که گاهی بعضی از افراد خیال می کنند که استخوان فقط از کلسیم خالص ساخته شده که البته این طور نیست و در کنار آن شبه فلز فسفر نیز قرار دارد و اصولاً در بسیاری از اعمال فیزیولوژیک بدن، کلسیم، فسفر، باهم کار می کنند و در کنار هم قرار دارند.

کمبود کلسیم در بدن، یک بیماری خاصی به نام پوکی استخوانها osteoporosis ایجاد می کند و در ضمن، باعث شکستن دندانها می شود.

پوک شدن استخوانها در پیری باعث می وشد که قد انسان خمیده شده و انسان کوتاه شود. کلسیم باعث تنظیم ضربان قلب شده و بیخوابی را رفع می کند.

در انقباض عضلات نقش دارند. از ریزش موی سر می کاهد. خلاصه در بدن نقش های بسیار زیادی بازی می کند. به طوری که باید هر روز مقدار معینی در حدود 1000 میلی گرم یا یک گرم کلسیم از طریق شیر، ماست، پنیر، گردو، تخم آفتاب گردان، لوبیا، سبزی خوردن، هویج، کشک، بادام زمینی، ماهی، انجیر و سویا وارد بدن انسان می شود. کشک یکی از مهمترین غذاهای حاوی کلسیم است متاسفانه در آن به قدری نمک اضافه می کنند که گاهی سلامتی را به خطر انداخته و فایده کلسیم را از بین می برد. متاسفانه مقدار زیادی از کلسیم غذاها، در اثر پختن یعنی حرارت دیدن از بین می رود (تقریباً 32 درصد) در نتیجه شیر پاستوریزه و غذاهای کنسرو شده به علت حرارت دیدن، مقداری کلسیم از دست می دهد. نرسیدن کلسیم به مدت طولانی به بدن باعث می شود انسان دچار بیقراری، تزلزل فکر، بی تابی و بیخوابی شده و حافظه انسان به مقدار زیادی کاهش یابد.