بین خواص متعدد سیر که به طرز عجیبی نظر دانشمندان را به خود جلب کرده خاصیت آن روی چربی ها، انعقاد و لخته شدن خون می باشد. بررسی های متعددی نشان می دهد که آب سیر تازه برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون مفید است. هم چنین تأثیر این گیاه برای پیشگیری از لخته شدن خون و معمولاً برای جلوگیری از حمله های قلبی و سکته های مغزی، بسیار است. ولی متاسفانه کسی، حتی برای نجات زندگی خود از حوادث احتمالی برای قلب و مغزف آماده خوردن آب تند سیر نمی باشند. غذاهایی که با سیر تهیه می شوند نیز برای کاهش چربی های خون موثر می باشند.

کلسترول، عبارت است از فرآورده های حاصل از متابولیسم (سوخت و ساز) چربی ها

کلسترول در نسوج بدن و لیپو پروتئین های پلاسما به صورت آزاد یا همراه یک اسیدچرب با زنجیر (استرکلستریل) وجود دارد. این ماده در بسیاری از بافت های بدن به ویژه در سلول های مغز و نخاع یافت می شود، بیش ترین ترکیبات شیمیایی کلسترولی در بدن انسان سنگ های صفراوی را به وجود می آورد. کلسترول اولین بار در تجزبه سنگ های صفراوی بدن انسان به دست آمد. کلسترول به آسانی در چربی ها محلول بوده و از دو طریق در بدن تأمین می شود:

الف- توسط مواد غذایی که به نام کلسترول خارجی نامیده می شود.

ب- کلسترول داخلی که به وسیله سلول های بدن انسان ساخته می شود.

سیر ضد اکسیدکننده

هر روز تعداد زیادی از بررسی ها و تحقیقات روی آثار ناخواسته رادیکال های آزاد انگشت می گذارند. بنابراین تحقیقات، سیر دارای فعالیت مبارزه برای بلع و انهدام رادیکال های آزاد اکسید کننده مخرب می باشند و امکانات وسیعی برای مبارزه با این اکسید کننده های مخرب را در اختیار انسان می گذارد. سیر از طریق خاصیت ضداکسیدکننده ای که دارد ممکن است برای بازسازی حافظه در مورد اشخاصی که به کمی حافظه مبتلا شده اند نیز مفید باشد.