بیشتر گیاهانی که در این مطلب توصیه شده است، به صورت خشک مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از این گیاهان باید آنها را در آب یا الکل (با توجه به نوع گیاه) قرارداد تا خواصشان بروز کند.

از گیاهان به اشکال زیر استفاده می شود :

دم کرده:

دم کردن گیاه مانند دم کردن چای است.اگر بخواهید دم کرده قوی گیاهی داشته باشید باید هر پیمانه آب از دو قاشق غذاخوری گیاه مورد نظر استفاده کنید و در صورتیکه دم کرده ضعیفتری بخواهید به هر پیمانه آب یک قاشق غذاخوری از گیاه مورد نظر اضافه کنید. برخلاف چای که در چند دقیقه دم می کشد، گیاهان به مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا دم بکشند. معمولاً بین 15 دقیقه تا سه ساعت طول می کشد تا گیاهان مختلف دم بکشند. گیاه را درون ظرفی مانند قوری دم کنید. پس از دم کشیدن، گیاه در ته ظرف جمع می شود و شما می توانید از آب آن استفاده کنید. اگر می خواهید دم کرده گیاهی را به مدت چند روز نگهداری کنید، از ظرفهای سرامیک یا چینی یا بلور برای این کار استفاده کنید. هرگز دم کرده گیاه را در ظرفهای آلومینیومی با تفلون نریزید.

گیاه در شیر :

اگر می خواهید از شیر و گیاه استفاده کنید، شیر را در گرم نکنید. یک قاشق غذاخوری از گیاه مورد نظر را در یک فنجان شیر سرد بریزید و بگذارید بماند. سپس از آن استفاده کنید.

جوشانده :

برای بهره گیری از ریشه و دانه و پوست تنه درختان، باید دست کم نیم ساعت آنها را با آب حرارت دهید تا به آرامی بجوشد و خواصش ظاهر شود. هنگام حرارت دادن گیاه، در ظرف را ببندید. برای این کار بهتر است از ظرفهای استیل یا نسوز استفاده کنید.

اسانس :

برای ساختن اسانس 25 گرم از گیاه مورد نظر را در یک پیمانه الکل بریزید و بگذارید مدتی بماند.

تنتور :

بسیاری از گیاهان در الکل یا سرکه فعال می شوند و در آب اثری ندارند. بنابراین 25 گرم از پودر گیاه مورد نظر را به 300 گرم الکل و 100 گرم آب اضافه کنید و به مدت دو هفته در جای گرم و یا زیر آفتاب قرار دهید. در صورت تمایل می توانید یک قاشق چایخوری گلیسیرین نیز به آن اضافه کنید.

عصاره گیاهان :

برای عصاره گیری از گیاهان باید نصف فنجان الکل را در ظرفی بریزید و ظرف را از گیاه مورد نظر پر کنید و بگذارید یک هفته بماند سپس مقداری گیاه به آن اضافه کنید و یک هفته دیگر آن را به حال خود بگذارید. پس از آن، ماده به دست آمده را از صافی بگذرانید و مورد استفاده قرار دهید.

برای دوام بخشیدن به این عصاره می توانید یک چهارم قاشق چایخوری تنتور ساده بنژوان و یک چهارم قاشق چایخوری پودر اسید بوریک که هریک را در سه قاشق غذاخوری هاماملیس حل کرده اید اضافه کنید.

در صورتیکه بخواهید عصاره بسیار قوی به دست آورید، می توانید نصف قاشق چایخوری عصاره نعناع صحرایی به آن بیفزایید.