چگونه پوست و مو را تقویت و مستحکم سازیم؟

توصیه ما به شما این است که هر غذایی در روز می خورید مقداری شیر یا ماست به آن بخورید. به خصوص ماست و دوغ که ضدعفونی کننده شدید به درون روده ها هستند و میکروبهای مضر را در روده ها از بین می برند. همین طور در هر روز مقداری لوبیاهای پخته، یا نخود پخته یا عدسی و باقلا مصرف کنید. اگرچه پزشکان خوردن تخم مرغ را به دلائلی به شما قدغن نکرده اند سعی کنید که هر روز اقلا یکی دو تخم مرغ بخورید که برای تقویت سلولهای مغزی نیز فایده بسیار دارد. خوردن گوشت ماهی به مراتب بهتر از خوردن گوشت قرمز است ولی گوشت قرمز را نیز بهتر است از برنامه غذایی خود حذف نکنید چون بعضی از اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن فقط در گوشت قرمز وجود دارد. البته گوشت گاو در بعضی ها به خصوص کودکان ممکن است حالت آلرژی ایجاد کند در حالی که گوشت گوسفند این عیب را ندارد. گوشت مرغ به شرط آنکه پوست آن کاملاً گرفته شود نیز پروتئین نیرومندی به حساب می آید. خوردن این مواد باعث می شود که اگر شما به ریزش موی سر دچار هستید و یا موهایتان زودتر از زمان مقرر سفید می شود این وضع متوقف شود.

پوست به نوبت خود نیاز به غذا و تقویت دارد. پوست ما از دو قسمت ساخته شده است. اپیدرم یا پوست خارجی که دارای سلولهای نیمه مرده و شاخی است و کارش فقط همچون حصاری حفظ بدن از حمله مهاجمین خارجی است و درم یا زیر پوست که قسمت زنده و فعال پوست است. غدد مولد چربی برای نرم نگاه داشتن پوست، غدد مولد عرق برای مرطوب ساختن پوست، ریشه موها، ریشه های عصبی و عروق خونی در این لایه قرار دارد. در این قسمت یک ماده مخصوص که ترکیبی از چربی و پروتئین است به نام کلاژن collagene وجود دارد که کارش سفت و صاف و بی چین و چروک نگاه داشتن پوست است. اصولاً کلاژن باعث می شود که به مو قوام و استحکام خاص بخشد و کمبود همین ماده است که باعث چروک خوردن پوست صورت می شود.

بسیاری از کارخانه های سازنده لوازم آرایش آنها را با کلاژن آغشته می کنند و هدف شان از این کار این است کلاژن اضافی جذب پوست شده و کمبود کلاژن طبیعی را جبران کند و یا بعضی از پزشکان در زیر محل چین و چروک صورت خانمها کلاژن تزریق می کنند و موقتاً این چین ها را برطرف می کند ولی در بعضی از خانمها پس از مدتی کلاژن تزریق شده از بین می رود و دو مرتبه چین و چروک ظاهر می شود.

می دانیم که بعضی از سلولهای پوست هرچند روز یکبار تغییر می کند و تمام پوست بدن نیز هر ماه یکبار عوض می شود و پوست تازه ای جای پوست قبلی را می گیرد. در نتیجه با در نظر گرفتن این مطلب نقش و قدرت پروتئین ها در اینجا آشکار می شود.

یک پوست صاف، درخشان، مرطوب، نرم و شفاف بهترین دلیل سلامت آن است و یک پوست گرفته، کدر، خشک، زبر، و بی نشاط نشانه ای از بدی تغذیه روزانه شما و بیمار بودن پوست است.