با آنکه آنتی ژن اختصاصی پروستاتی تقریباً فقط به وسیله پروستات ساخته می شود. آنزیمهایی که اسید فسفاتاز پروستاتی را می سازند می توانند به وسیله سایر بافتهای بدن از جمله راست روده تولید شوند. بنابراین هنگامی که این ناحیه در طی معاینه راست روده توسط دست تحریک می شود ممکن است این آنزیمها را درون گردش خون عمومی آزاد کند و موقتاً سطوح اسید فسفاتاز پروستاتی را بالا ببرد.

آزمایشهای دیگری که برای تعیین مراحل سرطانی به کار می رود کدام اند ؟

احتمالاً قبلاً به عنوان بخشی از مرحله تشخیصی یا بافت برداری یک سونوگرافی از طریق راست روده روی شما انجام شده است. اما در صورتی که این کار انجام نشده باشد پزشک شماف به احتمال زیاد بعداز مثبت شدن بافت برداری، دستور انجام آن را خواهد داد.او ممکن است دستور یک یا دو اقدام تصویربرداری دیگر را هم به شما بدهد.

یکی از آنها اسکن توموگرافی کامپیوتر (سی تی یا سی تی اسکن) است، یک سری عکسهای دقیق که به وسیله کامپیوتر متصل به دستگاه اشعه ایکس ایجاد می شود. اسکن حتی می تواند تورم غدد لنفاوی را نشان دهد که ممکن است به معنای انتشار سرطان به آنجا باشد. اقدام دیگر تصویربرداری رزونانس مغناطسی است (ام آر آی) که کامپیوتر به جای دستگاه اشعه ایکس به یک آهن ربای قوی متصل می شود تا تصاویری از پروستات و غدد لنفاوی مجاور آن ایجاد کند و البته اسکن استخوان هم انجام می شود.

اسکن استخوان چه چیزی را نشان می دهد ؟

اسکن استخوان نشان می دهد که آیا سرطان به استخوان انتشار یافته است. وقتی سرطان را پروستات به استخوان انتشار می یابد به آن هجوم آورده و بخشی از آن را تخریب می کند. بدن سعی می کند یا استخوان سازی در نواحی تخریب شده، آسیب وارده را ترمیم کند. اسکن استخوان می تواند این اطلاعات را ماهها قبل از آنکه تصاویر پرتوایکس استاندارد چیزی را نشان دهند، اشکار کند.