چگونه فیبرو الیاف غذاهای طبیعی با چربیها می جنگند ؟

اکثر ما می دانیم که غذاهای طبیعی که همراه با مقداری زیادی فیبر یا الیاف گیاهی است برای خوردن نیاز به وقت بیشتری دارد تا شکم ما را پر کند. اما چقدر شگفت انگیز است که بدانیم همراه بودن الیاف گیاهی در غذا میزان کالری وسیعی را که شما باید از آن جذب کنید کم می کند. این حقیقت مسلم در یک مطالعه علمی بوسیله دپارتمان اداره کشاورزی و دانشگاه مری لند در سال 1987 در ایالات متحده آمریکا کشف شده است.

در این تحقیق 12 مرد بالغ روی تغذیه همراه با الیاف کم و همزمان 12 مرد دیگر روی تغذیه همراه با الیاف زیاد به مدت به 26 روز قرار داده شدند. اگر چه گزارشی در رابطه با وزن این دو گروه نداشتند اما تجزیه و تحلیل این دو گروه نشان داد که تغذیه همراه با مواد فیبری زیاد در تغذیه 8/4 درصد کالری کمتری جذب کردند، در حالیکه نوع غذای آنها از لحاظ کمی و کیفی یکسان بوده است.

بعضی ممکن است اعتراض کنند که این مقایسه عادلانه نیست، زیرا یک برنامه غذایی با فیبر کم ممکن است غیر طبیعی بوده باشد، ولی من فکر نمی کنم که همه آن مواد غذایی غیر طبیعی بوده. مثلاً یک صبحانه با مواد فیبری کم شامل : آب گریپ فروت، برنج طبخ شده، شیر، یک عدد تخم مرغ، نان توست با کره، ژله، قهوه با شکر و مقدار کمی سر شیر همراه است. و یک نهار با مواد فیبری کم شامل : یک عدد ساندویج تون ماهی با مایونز با یک عدد نان سفید با یک لیوان آب سیب همراه است و یک شام با همین کیفیت شامل : آب سبزیجات، گوشت گاو، چرخ کرده با ماکارونی و نان سفید همراه با یک لیوان آب انگور که برای من شام بسیار عالی است.

یک برنامه غذایی همراه با فیبر زیاد شامل : مقداری سبزیجات تازه ، گریپ فروت، برنج طبخ شده، تعدادی خرما، دو تکه نان سبوس دار، مقداری پوپ کرن، مقداری آناناس، مقداری اسفناج پخته، هویج، کلم و گیلاس.

مسئول تحقیقات این برنامه ها پروفسور جون ال. کلسوی و همکارانش مواد فیبری را در برنامه غذایی کم و زیاد نمودند تا تأثیر آنرا در جذب کالری مواد غذایی بدانند. نتیجه این تحقیقات همانگونه بود که پیش بینی نموده بودند و اعلام کردند که «مقدار متعادل از میوه و سبزیجات تازه در برنامه غذایی در کسر جذب کالری آن تأثیر می گذارد»