آیا مشکل خواب دارید؟ یا خوابی ناراحت دارید؟ با خواندن این مقاله راحت و آرام بخوابید. بدون شک وضعیت خواب شما بر روی راحتی خواب اثر دارد.به مبارزه با خواب خسته کننده بپردازید.

موقعیت مناسب برای خواب

مسلما همه ی افراد در موقعیت یکسانی نمی خوابند. بهترین موقعیت خواب به پشت خوابیدن است. در این حالت ستون فقرات شما در حالت مناسب قرار می گیرد و اجازه تنفس به آسانی برای شما فراهم می گردد. در صورتیکه در ناحیه گردن مشکل داشته باشید می توانید از یک حوله لوله شده در زیر انحنای گردن استفاده کنید تا به آرامی بخوابید.

در مقابل ، موقعیتی که حداقل پشتیبانی را از شما کمک خوابیدن به روی شکم است. در این حالت ستون فقرات در یک موقعیت قوسی قرار گرفته و گردن نیز در حالتی نامناسب است. قرار دادن یک بالشن در میان پا باعث می شود که ستون فقرات موقعیتی مناسب پیدا می کند.

تشک مناسب را انتخاب کنید

آیا به پهلو می خوابید ؟ می توانید در کنار خود یک بالش قرار دهید تا ستون فقرات شما در موقعیتی خنثی و مناسب قرار گیرد و خواب آرامی داشته باشید. تشک خود را با آگاهی انتخاب کنید

اگر هرروز خسته و ناراحت از خواب بیدار می شوید می توانید تشک خود را مقصر بشمار اورید. پزشکان معتقدند هر 8 سال یکبار باید تشک خود را تغییر دهید و هر شش ماه یکبار آن را بچرخانید و به حالت معکوس دربیاورید. با استفاده از تشک مناسب و یک بالش می توانید در حفظ همه منحنی های ستون فقرات ، گردن و کمر خود نقش داشته و خواب آرام را تجربه کنید.

بالش و نوع آن

آیا از یک بالش در حین خواب استفاده می کنید؟ وقتی شما می خوابید باید سر شما پایین تر از گردن قرار گیرد تا گردن و سر احساس راحتی داشته باشند. با استفاده از بالش های خوب می توانید موقعیت گردن را بگونه ای تنظیم کنید که هیچ گونه فشاری روی آن نباشد. پس سعی کنید بالش مناسب خود را شناسایی کنید.

رژیم غذایی مناسب

یکی از دلایل دندان قروچه و یا فشردن آنها روی هم می تواند سفتی عضلات گردن ، شانه ها و سردرد های تنشی و عصبی باشد. از جویدن بیش از حد آدامس اجتناب ورزید. همچنین جهت دنبال کردن الگوی خواب راحت و مناسب بهتر است میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید همچنین مصرف برخی از مواد غذایی نظیر ادویه جات ، ترشی جات و یا نمک را تا حد متعادل کاهش دهید.

برخی از مواد غذایی التهابی نظیر قند سفید ، آرد سفید ، اب نبات و کیک باعث افزایش التهاب در بدن می شوند و حتی برخی از سبزیجات نظیر بادمجان و گوجه فرنگی نیز می توانند این اثر را داشته باشند و این غذاها انتخاب های خوبی برای قبل از خواب نیستند زیرا در افزایش التهاب و کاهش خواب نقش دارند.