ماسک محافظ پوست

مواد اولیه :

1 ق.چ. اسپرزه 1 ق.چ. صمغ غربی

1 ق. چ. پودر کثیرا سفید 1 ل. آب جوش

طرز تهیه و مصرف :

اسپرزه، کثیرا و صمغ را پودر کرده الک کنید تا تخم اسپرزه از مواد جدا شود، زیرا تخم اسپرزه کوبیده نمی شود. مخلوط را در ظرفی ریخته نام ماسک را بر روی آن بنویسید. برای استفاده از این ماسک محافظ هر بار نصف چایخوری داخل آب جوش حل کرده یکساعت صبر نمائید چندین مرتبه آن را هم زده تا به صورت ژله در بیاید سپس لایه ای نازک به صورت بمالید تا خشک شود، پس از خشک شدن نبایستی هیچ احساس کشیدگی بر روی پوست بنمائید. در صورت چنین احساسی صورت را شسته محلول را با آب جوش رقیق تر کنید مجدداً به صورت بمالید. پس از مصرف این ماسک اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرید اشعه خورشید به پوست آسیب نمی رساند.

فواید: این ماسک، محافظ خوبی برای مقابله با اشعه خورشید می باشد و در زمان های دور شاهزادگان و دختران امرای دربار در مسافرت ها طولانی برای محافظت از پوستشان استفاده می نمودند.

سلامت پوست مراقبت از پوست به رژیم غذایی خوب، آب زیاد، هوای تازه، ورزش، خواب خوب و دور بودن از ناراحتی‌های عصبی نیاز دارد. استفاده از مواد چربی زیاد و مواد قندی فراوان و نیز نوشیدن مواد محرک مانند قهوه‌ و چای پررنگ برای پوست مضر است. در روز ۳ وعده غذای کامل لازم است و از کم کردن یا زیاد کردن وزن باید پرهیز کرد چون این عمل مانند آفتاب، باعث چروک پوست می‌شود. حداقل روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات دیگر بنوشید. این مایعات اگر به صورت آبمیوه یا شیر باشد نیز مفید است. هرچه مایعات زیادتر بنوشید پوست باطراوت‌تر می‌شود و باعث می‌شود سموم بدن توسط کلیه‌ها دفع شود. با قرار دادن روغن‌های مایع در رژیم غذایی روزانه نیز پوست را می‌توان با نشاط و براق نمود، روغن‌های مایع مثل روغن زیتون و روغن‌ ماهی بسیار مفید و لازم هستند. از مصرف صابون‌های شدیداً معطر و کرم‌پودر و آرایش غلیظ پرهیز کنید زیرا از رطوبت طبیعی پوست می‌کاهد. با مشکلات زندگی کنار بیایید و استرس و هیجانات زندگیتان را کمتر کنید زیرا استرس موجب می‌شود عمل هضم غذا به خوبی انجام نشود و نیاز به مصرف مواد غذایی افزایش یابد و از طرفی تمام اندام‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اثرات کمبود خواب،کار زیاد و مشکلات در پوست و چشمان ما هویدا می‌شود.اخم کردن، خندیدن، ابرو بالا انداختن، جمع کردن گوشه چشم و بسیاری از حالات چهره می‌توانند آثار همیشگی برجای بگذارند.نور خورشید و تشعشعات ماورای بنفش آن فیبرهای پیدایش پوست را تخریب نموده و منجر به ضخیم شدن پوست و کاهش میزان کلاژن آن و در نتیجه چین و چروک پوست و همچنین لک‌های تیره می‌شود بهتر است در ساعات یک الی ۳ بعدازظهر در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید و هر موقع از روز که بیشتر از نیم ساعت خارج از منزل هستید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. می‌توان با استفاده از آب تازه میوه‌جات به صورت ماسک روی پوست، به‌طور طبیعی از اثرات اسیدهای میوه بهره برد علاوه بر این شیر ترش شده کنبع خوب اسید لاکتیک بوده و مالیدن آن روی پوست صورت و تجدید آن هر ۵ دقیقه به مدت ۳۰ دقیقه توصیه می‌شود.

چگونه با استفاده از ماسک از پوست خود محافظت کنیم؟