چین و چروک صورت و زیر چشم

علل چین و چروک پوست را می توان گذر عمر و مشکلات روحی ناگهانی، کمبود چربی و رطوبت پوست، آرایش کردن دائمی با مواد غیر طبیعی، کمبود پروتئین ها و ویتامین ها را می توان ذکر کرد. پوست همواره به مقدار کافی ویتامین های E، D، C، B، A که در پوست مرکبات و زرده تخم مرغ و در دانه های روغنی گیاهی و دیگر مواد طبیعی بافت می شود . همچنین به پروتئین ها (درغلات، جوانه های گندم و جو) نیازمند است کاهش هر یک از آنها برای پوست مشکل آفرین می باشد که یکی از این مشکلات چین و چروک پوست را می توان نام برد.

نوشیدن چندین لیوان آب در طی روز یکی از راههائی است که از شکستن و چروک شدن پوست جلوگیری می کند. بهترین کرم های رفع چروک ، کرم هائی هستند که دارای ویتامین های ذکر شده و پایه روغن هاوی (لانولین- اُسرین) باشند که آب به خود جذب کنند.

ماساژ یکی دیگر از راههای جلوگیری از چروک پوست صورت و گردن می باشد که باید به این نکته اشاره شود که هنگام ماساژ از کرم های مرطوب کننده استفاده نمائید و دیگر اینکه با پزشکانی که در مورد ماساژ دادن اطلاعات کافی دارند می توانید مشورت نمائید.

فرایند چروک خوردن پوست در داخل لایه زاینده پوست یا درمیس اتفاق می‌افتد. درمیس لایه دوم بعد از لایه سطحی پوست شما می‌باشد که اجزای ساختاری پوست از جمله پروتئین‌هایی که مسئول ایجاد خاصیت انعطاف‌پذیری و استحکام پوست هستند مانند کلاژن و الاستین در آن وجود دارند. هر چقدر سن ما بالاتر می‌‌رود، سلول‌های پوست با سرعت کمتری تقسیم می‌شوند و لایه زاینده پوست شروع به نازک‌تر شدن می‌کند. در نتیجه، شبکه پروتئینی ساخته شده از رشته‌های کلاژن و الاستین نیز استحکام خود را از دست می‌دهد و باعث شل شدن و افتادگی سطح پوست می‌شود. در واقع دلیل شل شدن پوست آن است که بیش از ۸۰ درصد از ساختار لایه زاینده آن از کلاژن تشکیل شده است و بنابراین هر چقدر ما پیرتر می‌شویم، میزان تولید کلاژن در پوست ما کمتر می‌شود. علاوه بر آن با پیر شدن پوست ما، غده‌های ترشح کننده چربی که در زیر پوست قرار دارند نیز بزرگ‌تر می‌شوند و از کارایی آنها تا حد زیادی کاسته می‌شود. بنابراین دیگر قادر به چرب کردن پوست ما نخواهند بود و در نتیجه، پوست ما به حالت خشک و خشن در می‌آید و علت چروک صورت و خطوط ریزی می شود که در پوست تشکیل می‌شود. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که باعث تشدید و سرعت گرفتن فرایند چین و چروک صورت می‌شوند که از آن جمله می‌توان به قرار گرفتن در معرض نور آفتاب (اولین و مهم‌ترین علت چین و چروک صورت )، فقدان آنتی اکسیدان‌ها در مواد غذایی و سیگار کشیدن اشاره کرد.

خشکی پوست

بعضی از افراد هم عادت‌های اشتباهی برای شستن و تمیز کردن پوست خود دارند که باعث از دست رفتن آب و اختلال در تعادل رطوبتی پوست می‌شود. کم بودن رطوبت پوست در درازمدت باعث بروز علائم پیری پوست و به وجود آمدن چین و چروک زیر چشم در سنین جوانی می‌شود. علاوه بر آن بعضی از افراد برای تمیز کردن چشم‌های خود از مواد شیمیایی نامرغوب و مضری استفاده می‌کنند که چربی‌های طبیعی پوست را به طور کامل از بین می‌برد و آن را خشک و شکننده می‌سازد. بنابراین افرادی که می‌خواهند از شر چین و چروک زیر چشم و خطوط ریزی که در سنین جوانی بر روی پوست صورت آنها به وجود آمده است خلاص شوند، باید در انتخاب شوینده‌هایی که برای چشم‌ها و صورت خود استفاده می‌کنند، دقت زیادی به خرج دهند و از آزمایش کردن محصولات متفرقه مختلف بر روی پوست خود اجتناب کنند. این افراد باید برای تمیز کردن پوست خود از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنند. این کار باعث جلوگیری از چین و چروک صورت و خطوط ریز در اطراف چشم‌ها به ویژه در دوره جوانی خواهد شد

چگونه از چین و چروک صورت و زیر چشم پیشگیری کنیم؟