تا حد امکان مواد غذایی قلیایی اورگانیک و طبیعی خریداری کنید. کارشناسان معتقدند یکی از نکات اساسی که در رعایت این نوع رژیم باید به آن توجه داشت ، خاکی است که محصولات قلیایی در آن رشد کرده اند. زیرا میوه هایی که در خاک سرشار از مواد معدنی به عمل آمده اند ، از خواص قلیایی بیشتری برخوردارند. در واقع خاکی که میوه ها در آن رشد میکنند روی میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها تاثیر بسزایی دارد. بنابراین تمام مواد غذایی قلیایی را نمی توان یکسان در نظر گرفت.

میزان pH ضروری خاک ، برای ایجاد میزان مناسبی از مواد معدنی در میوه ها و سبزیجات ، بین 6 و 7 است. pH اسیدی ، یعنی کمتر از 6 ، موجب کاهش میزان کلسیم و منیزیم شده و این در حالی است که pH بالای 7 می تواند موجب عدم جذب آهن ، منیزیم ، مس و زینک در بدن شود. خاکی که به خوبی شخم زده و دارای کود طبیعی باشد از همه سالم تر است.

بهترین مواد غذایی قلیایی میوه و سبزیجات تازه : این مواد بیشتر از هر ماده ی دیگری خاصیت قلیایی بدن را افزایش می دهد. بهترین این میوه و سبزیجات نیز قارچ ، مرکبات ، خرما ، کشمش ، اسفناج ، گریپ فروت ، گوجه فرنگی ، جو ، خیار ، کلم پیچ ، بروکلی ، پونه کوهی ، سیر، زنجبیل ، لوبیا سبز ، کاسنی فرنگی ، کلم ، کرفس ، چغندر قرمز ، هندوانه ، انجیر و موز رسیده هستند.

مواد غذایی خام : سعی کنید بیشترین قسمت از وعده های غذایی خود را خام مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات خام به عنوان مواد غذایی زندگی بخش شناخته می شوند. پختن مواد غذایی تا حد زیادی میوه و سبزیجات را از مواد معدنی و ویتامین ها خالی می کند. پس سعی کنید میوه و سبزیجات را خام مصرف کنید و در صورت لزوم از بخار ملایم برای پخت آنها استفاده نمایید.

پروتئین های گیاهی : بادام ، لوبیا چشم بلبلی ، لوبیا لیما و انواع دیگر لوبیا از منابع خوب پروتئین گیاهی بشمار می روند.

آب قلیایی : آب قلیایی pH بین 9 تا 11 دارد. آب مقطر بهترین نوع برای مصرف است . آب های که به وسیله ی سیستم اسمز معکوس تصفیه می شود کمی خاصیت اسیدی دارد ، با این وجود از آب شیر و یا بطری های آب تصفیه شده بهترهستند. اضافه کردن لیمو ترش و یا جوش شیرین به آب نوشیدنی خاصیت قلیایی آن را افزایش می دهد.

نوشیدنی های سبز : نوشیدنی های تهیه شده از سبزیجات سبز به شکل پودر، سرشار از ترکیبات قلیایی و کلروفیل هستند. ساختار کلروفیل تا حد زیادی به خون انسان شباهت داشته و به قلیایی شدن آن کمک می کند.