آهن : قبلاً متذکر شدیم : اگر خانمی با سن بیش از 50 سال بطور عجولانه ای از رژیم غذایی سخت پیروی کند مبتلا به کمبود کلسیم می شود و اگر بانویی میانسال دیگر که سن او کمتر از 50 سال باشد، در اثر اینگونه رژیم غذایی مبتلا به کمبود آهن خواهد شد. وجود آهن در هموگلوبین خون سبب انتقال اکسیژن به سراسر بدن می شود. کمبود آهن می تواند نشانه هایی نظیر خستگی، خارش، ناراحتی های پوستی ، خشکی مو ، سرگیجه ایجاد نماید. از طرفی کاهش جریان اکسیژن به هریک از بخشهای بدن می تواند هرگونه عارضه ای را در آن بخش از بدن بوجود آورد.

بانوان قبل از شروع عادت ماهیانه، باید بطور معمولی روزانه 18 میلی گرم و بعد از آن میلی گرم آهن میل کنند. برای آقایان نیز به میزان 10 میلی گرم آهن در روز توصیه می کنیم. حداکثر آهن در برنامه های غذایی از گوشتهای حیوانی گرفته می شود، اما همینطور که جداول را از نظر میگذرانید متوجه می شوید که بعضی از غذاهای دیگر نظیر، آجیل، میوه های خشک و حبوبات دارای مقادیر مفیدی از آهن هستند. توجه داشته باشید که کلیه مواد لبنی فاقد آهن هستند.

هنگامیکه غذاهای آهن دار می خورید، سعی برآن داشته باشید که همراه آن از سبزیجات و میوه جات که دارای ویتامین «ث» هستند نیز استفاده کنید، زیرا ویتامین «ث» می تواند جذب آهن از غذا را تا 50 درصد و حتی بیشتر بالا ببرد.

علل کاهش آهن در بدن نوزادان :

_ ذخیره کم آهن بدن در نوزادان نارس یا کمبود ذخیره آهن مادر در دوران بارداری

_ کمبود تغذ یه ای آهن

_ از دست دادن خون با منشا گوارشی ( الودگی انگلی/ زخم معده و روده/ حساسیت به پروتیین شیر گاو)

_ اختلال در جذب آهن در اسهال مزمن و یا در بیماری سلیاک

_ مصرف زیاد شیر گاو و غذاهای فاقد اهن

از دست دادن خون :

از دست دادن خون باعث کاهش آهن و در نتیجه کم خونی فقر آهن می شود . منبع از دست دادن خون شامل :

خونریزی دستگاه گوارش، خونریزی ماهیانه یا صدمات می باشد.

علل کمبود آهن در بدن و راه‌های تامین و پیشگیری از آن:

مهم ترین دلایل کمبود آهن شامل دریافت ناکافی آهن به علت رژیم غذایی حاوی آهن اندک مانند رژیم‌های گیاه خواری، جذب ناکافی آهن در اثر اسهال، کاهش ترشح اسید معده، مشکلات گوارشی یا تداخلات دارویی، افزایش نیاز بدن به آهن برای افزایش حجم خون و بالاخره خون‌ریزی زیاد در دوران عادت ماهانه و یا در اثر جراحات یا مشکلاتی چون همورویید (بواسیر) یا بیماری‌های بدخیم و انگل‌ها هستند .

چگونه آهن مورد نیاز بدن را تامین کنیم؟