مه شو:ترک خوردن پاشنه پاها نشانه این است که به اندازه کافی به آنها توجه نمی‌شود. این ترک‌ها خطوط بریده منظمی هستند که معمولاً روی لایه سطحی پوست ایجاد می‌شوند، اما گاهی اوقات عمیق‌تر شده و به لایه میانی پوست نیز سرایت می‌کنند و فرد دچار درد در ناحیه‌های ترک‌خورده می‌شود.

با افزایش فشار روی پا، پوست پا کم‌کم پهن‌تر می‌شود. اگر پوست کناره‌های پا خشک باشد، ترک می‌خورد . ترک پا، می تواند نشان دهنده کمبود روی و اسیدچرب امگا۳ باشد. این ترک‌ها ممکن است در سایر نواحی پوست بدن نیز ظاهر شوند، اما شایع‌ترین بخش‌ها، کناره‌های پاشنه پا و زیر انگشت شست پا هستند. خشکی پوست علت اصلی ترک پاشنه پا و علت عمده دیگر آن کلفت شدن و پینه پوست اطراف پاشنه پاست. معمولا مشکلات مربوط به پاها، ترک پاشنه پا، میخچه و سایر بیماری‌ها نادیده گرفته می‌شوند؛ در حالی که به راحتی می‌توان آنها را درمان کرد. ترک پا معمولاً عارضه‌ای بدون درد است؛ مگر آنکه این ترک‌ها عمیق‌تر شوند و به بخش میانی پوست سرایت کنند که این حالت علاوه بر دردناک بودن، دچار خونریزی نیز می‌شوند. در چنین مواقعی خطری که فرد را تهدید می‌کند، عفونت نواحی ترک‌خورده است. افراد مبتلا به دیابت و همچنین ضعف سیستم دفاعی بدن در اثر کهولت سن و بیماری، منجر به ترک‌های شدید پا می‌شوند. علائم ترک‌ها‌ی پا عموما با نشانه‌های زیر بروز می‌کنند: سرخ شدن و پوسته پوسته شدن: معمولا نخستین علامت پاشنه ترک‌خورده و خشک، سرخ شدن و پوسته پوسته شدن آن است که غالباً نادیده گرفته می‌شود تا اینکه بدتر شود. پوست‌های خشک بیشتر مستعد عفونت هستند و درمان سریع آنها لازم است. پوسته‌ پوسته شدن و ترک خوردن: این علامت معمولاً در پی علامت قبلی ظاهر می‌شود. پوست انداختن پاشنه پا و ترک خوردن آن را باید به سرعت درمان کرد. بهترین روش برای برداشتن پوست مرده سطح کف پا استفاده از یک قیچی کوچک است که با آن پوست مرده را به دقت و به آرامی از سطح پوست جدا کنید. خارش پوست: خارش پوست در اثر جمع شدن و کوچک‌تر شدن لایه بیرونی ایجاد می‌شود. این جمع‌شدن شدید پوست باعث کشیده شدن پوست زیرین می‌شود و با خارش همراه است. بنابراین باید خود را از شر پوست مرده لایه بیرونی نجات داده و درمان‌های لازم برای رفع ترک‌های پاشنه پا را انجام دهید. خونریزی و ترشح ترک‌ها: خونریزی و ترشح را می‌توان شدیدترین مشکل مربوط به پاشنه پا تلقی کرد که نشان می‌دهد ترک‌ها نه تنها روی لایه بیرونی، بلکه روی بافت لایه زیرین نیز اثر گذاشته‌اند و فرد در معرض خطر عفونت است. استفاده از کفش‌ها و جوراب‌های تنگ وضعیت را تشدید می‌کنند.

دلایل - خشکی و پینه بستن پوست در نواحی اطراف پاشنه پا - سر پا ایستادن به مدت طولانی در محل کار یا خانه - کفپوش‌های زبر و خشن سطح خانه - وزن سنگین که به ناحیه پاشنه پا فشار می‌آورد و عدم انعطاف‌پذیری پوست باعث می‌شود این فشارها منجر به ترک‌خوردن پاشنه پا شود. - استفاده از کفش‌های پشت باز و صندل - بیماری‌ها و اختلالات مربوط به پا، پسوریازیس، اگزما، بیماری تیروئید، دیابت و سایر مشکلات پوستی - استفاده مکرر از آب، خصوصاً آب روان که موجب از بین رفتن روغن طبیعی پوست شده و پوست خشک و زبر می‌شود. - قرار گرفتن به مدت طولانی در محیطهای مرطوب مثل حمام - افزایش خشکی پوست یعنی کاهش خاصیت کششی پوست که با افزایش سن و سال این خاصیت کاهش می‌یابد. - تغییر حالت پا به هنگام راه رفتن - عدم رعایت بهداشت - کمبود ویتامین‌ها،املاح و روی