ـ کهیر که بنظر می رسد شبیه نقطه های سیاه رنگی است که بعلت کچلی قارچی سر ایجاد می شود و مسئول ایجاد زخم بر روی پوست سر نیز می باشد. این عفونت در کودکان شایع تر است و علائم آن عبارتند از خارش ، قرمزی و تکه های پوسته پوسته بر روی پوست سر. این عفونت منجر به ریزش مو ، ایجاد مناطق طاس بر روی پوست سر و پوسته پوسته شدن بیش از حد پوست سر می شود. پوست فرد مبتلا قرمز ، پوسته پوسته و خارش دار می شود همچنین در این میان تاول های پر از چرک نیز ممکن است مشاهده شود که بسیار مسری می باشد.

ـ باکتری هایی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس نیز می توانند سبب ایجاد زخم در پوست سر شده و التهاب آن را سبب شوند. منطقه آلوده قرمز می شود و جوش هایی در آن رشد می کنند. در این میان فولیکول های مو به حدی آسیب می بینند که در آن نواحی رشد دوباره مو غیرممکن می شود. معمولا درمان های گوناگونی برای مبارزه با عفونت هایی این چنین توصیه می شود.

ـ برخی از عفونت های ویروسی نظیر زونا و آبله مرغان نیز در ایجاد زخم و یا جوش در پوست کف سر نقش دارند.

ـ بیماری های پوستی نظیر آکنه نیز سبب ایجاد زخم بر روی پوست سر می شوند. این وضعیت ممکن است به علت تغییرات هورمونی ، عفونت ، منافذ مسدود شده ، موی فرو رفته و یک رژیم غذایی نادرست ایجاد شود.

ـ واکنش های آلرژیک پوستی نظیر درماتیت تماسی می تواند یکی از علل ایجاد این زخم ها بشمار آید. در ماتیت تماسی آلرژیک و درماتیت تماسی معمولا به دو شکل رخ می دهند. درماتیت تماسی آلرژیک یک واکنش حساسیتی فوق العاده است که به علت واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل یک ماده که به آن آلرژی دارد ایجاد می شود. درماتیت تماسی در نتیجه تماس مستقیم پوست با محرک ایجاد می شود که ممکن است به دلیل آلرژی نسبت به برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی رخ بدهد.

ـ در موارد نادر استرس ناشی از فشار کار ، خستگی و یا تنش عاطفی نیز می تواند منجر به ایجاد زخم بر روی پوست سر شود. حتی اگر این زخم ها توسط عوامل بیرونی و فیزیکی ایجاد شوند استرس تا حد زیادی می تواند سرعت روند بهبودی را در شما کاهش دهد.

پرهیز شود از

محصولاتی که حاوی سدیم لورل سولفات هستند را مورد مصرف قرار ندهید زیرا سبب التهاب پوست سر می شوند ، به فولیکول های مو آسیب می زنند و به شفت کوتیکول نیز آسیب وارد می کنند. این ماده حدودا در 90% شامپو ها وجود دارد. عوارض جانبی آن عبارتند از پیری زودرس پوست ، آسیب به غشای چشم و ممانعت از رشد فولیکول مو. این نوع از شامپو روند درمان شما را کاهش داده و یا حتی وضعیت موجود را بدتر می کند.

چه چیزی مفید است ؟

شما می توانید برخی از روغن های طبیعی نظیر بابونه ، اسطوخودوس ، آووکادو و یا روغن اکالیپتوس را جهت تسکین خارش کف سر مورد استفاده قرار دهید. برای سرعت بخشیدن به درمان باید مواد غذایی سرشار از ویتامین C و روی مصرف کنید تا مانع از عود زخم های دردناک کف سر شود. این امر که زخم های پوست سر موقتی هستند و بطور کامل می توان آنها را درمان نمود درست است اما برای درمان سعی کنید به پزشک متخصص مراجعه کنید.