چه بیماری هایی ممکن است از راه جنسی ایجاد شود؟

بیماریهای مقاربتی یا بیماریهای منتقل شونده از راه جنسی شامل بیماریهائی هستند که می توانند از طریق تماس جنسی بین افراد منتقل شوند. این بیماریها بسیار متنوع هستند اما فقط تعدادی از آنها نسبت به بقیه از شیوع بالاتری برخوردارند.

این بیماریها می توانند توسط گروههای مختلف عوامل بیماریزا در انسان یعنی باکتریها، قارچها، ویروسها و انگلها ایجاد شوند. اما این بیماریها از جهت علائمی که ایجاد می کنند، میزان خطری که برای انسان دارند و نحوه تشخیص و درمان و عوامل بسیار دیگری باهم متفاوتند ولی همانگونه که ذکر شد در یک خصوصیت باهم مشترک هستند و آنهم انتقال از طریق تماس جنسی است. البته تماس جنسی تنها راه انتقال این بیماریها نیست و بعضی از این بیماریها از راههای دیگری نیز قابل انتقال هستند مثلاً ممکن است از طریق تزریق خونهای آلوده و یا سرنگ آلوده، وسایل غیراستریل در دندانپزشکی، تیغهای آرایشگری و یا از طریق مادر به جنین نیز منتقل شوند. از جمله بیماریهای مقاربتی می توان به سوزاک، عفونتهای کلامیدیائی، سیفلیس، تبخال دستگاه تناسلی، زگیلهای دستگاه تناسلی، قارچهای دستگاه تناسلی ، ایدز و بعضی انواع هپاتیت (ورم کبدی) ویروسی اشاره کرد. هرچند که تعداد دیگری از این بیماریها وجود دارند که در اینجا از آنها نامی برده نشده است.

در این کتاب مجال صحبت راجع به همه بیماریهای مقاربتی نمی باشد و با توجه به اینکه بعضی از این بیماریها شیوع نسبتاً زیادی دارند مثل سوزاک، بعضی دیگر با آزمایشات خونی قابل تشخیص هستند مثل سیفلیس که آزمایش تشخیص آن بعنوان یکی از آزمایشات قبل از ازدواج هم انجام می پذیرد و بعضی دیگر درمان پذیر نبوده و نهایتاً منجر به مرگ می شوند مثل ایدز، به شرح مختصری در مورد همین بیماریها اکتفا خواهیم کرد و در آخر توصیه هائی جهت پیشگیری از ابتلاء به این بیماریها ارائه خواهد شد.

عفونتهای کلامیدیائی

از آنجائیکه این عفونت علائمی شبیه به سوزاک دارد و بسیاری مواقع این دو بیماری همراه هم هستند شرح بسیار مختصری در مورد عفونتهای کلامیدیائی خواهیم داد.

عفونتهای کلامیدیائی نیز توسط یک نوع باکتری ایجاد می شود و از طریق تماسهای جنسی منتقل می شود. در نوزادان نیز موقع زایمان ممکن است بیماری از دستگاه تناسلی مادر به نوزاد منتقل شود. همانطور که گفته شد علائم این بیماری صرفنظر از بعضی اختلافات جزئی شبیه به علائم سوزاک می باشد. نکته مهم نیز در اینجا عواقب عفونت درمان نشده می باشد که در زنان ممکن است به نازائی و یا حاملگی خارج از رحم ختم شود و در مردان نیز باروری و بیماریهای عمومی ایجاد کند.درمان این بیماری نیز ساده و موثر است بشرطی که بموقع، کامل و درست انجام شود. یکی از موثرترین راههای پیشگیری از ابتلاء به این دو بیماری استفاده از کاندوم می باشد.