تا به حال این به این نکته توجه کردید که سبزیجات سبزی که در سوپ و کنارغذاهای خود استفاده می کنید، چقدر برای درخشندگی و زیبایی پوست مفید هستند ؟ گشنیز یکی از گیاهان خانواده ی چتریان (Apiaceae) است . از دیگر گیاهان این خانواده می توان به کرفس و جعفری اشاره کرد. به طور سنتی ، گشنیز همیشه یکی از ترکیبات اصلی روغن ها و عطرهای مختلف بوده ، زیرا این گیاه بوی بسیار قدرمتمندی دارد . بوی گشنیز تازه ، فورا به شما احساس جوانی و شادابی می بخشد . ناگفته نماند که خاصیت بادشکن و ضد قارچ بودن هم گشنیز را به گیاهی بی نظیر تبدیل می کند.

فواید گشنیز

در گشنیز فولات ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین C و بتاکاروتن زیادی وجود دارد . وقتی شما از سلول های پوست در برابر استرس اکسیداتیو مراقبت می نمایید ، پوست احساس شادابی و لطافت خواهد کرد . آنتی اکسیدان ها به طور کلی مانع حرکت رادیکال های آزاد در بدن می شوند و بنابراین پروسه ی سالخوردگی با کندی پیش می رود. به همین دلیل گشنیز خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند.

گشنیز یکی از بهترین منابع آهن محسوب می شود که به افزایش سطح هموگلوبین خون و پیشگیری از کم خونی کمک می کند. همانطور که می دانید کم خونی موجب پژمرگی پوست می گردد ، پوست همیشه آیینه ای است که سلامت درون بدن شما را نشان می دهد. اگر پوست شما بسیار خشک ، بسیار چرب و یا ترکیبی از هر دو است ، جویدن گشنیز تازه هر روز صبح بسیارمفید خواهد بود .

چه برای آکنه و چه جوش ، چه فعالیت بیش از حد رنگدانه های پوست و چه جوش های سر سیاه ، آب گشنیز مثل معجزه است . فاکتورهای ضد میکروب و ضد قارچ در گشنیز حتی قادر به درمان اگزما می باشد. گشنیز خاصیت سم زدایی نیز دارد و کبودی لب ها را برطرف می نماید.

بر اساس نظر متخصصان پوست ، گشنیز می تواند محیط اسیدی پوست را از بین ببرد. اسیدی بودن پوست مشکلاتی نظیر قرمزی و جوش را بوجود می آورد. بنابراین ، گشنیز اثرات مخرب اسیدی شدن پوست را خنثی می نماید . بهترین راه استفاده از گشنیز روی پوست ، ترکیب آن با گلاب و یا چوب صندل است. این ترکیبات هر گونه آلرژی و حساسیت را از پوست دور نگه می دارد.

راه های استفاده از گشنیز روی پوست

گشنیز با آلوئه ورا : گشنیز تازه ی خورد و ترکیب شده با آلوئه ورا را به پوست بزنید. این ترکیب پیدایش چین و چروک را به تعویق می اندازد و همچنین خطوط ریز را کمرنگ می کند. گشنیز با آبلیمو : اگرترکیب آبلیمو و گشنیز خورد شده را به جوش های سرسیاه و آکنه ها بزنید ، از نتیجه ی کار شگفت زده خواهید شد . گشنیز به جوانسازی پوست ، از طریق حذف سلول های مرده ، کمک می کند .

گشنیز و شیر : گشنیز را خورد کنید ، شیر ، عسل و آبلیمو را به آن بیافزایید و به پوست بزنید. این ترکیب پوستی درخشنده و جوان را به شما هدیه می دهد .

گشنیز با برنج و ماست : ترکیب برنج آسیب شده ، گشنیز خورد شده و ماست آرامش را به ماهیچه های پوست باز می گرداند . این ترکیب را مثل ماسک به پوست خود بزنید.