چطور می توان سریعتر به مقصود رسید ؟

بسیار مردمی که زیاد غذا می خورند و خیلی سریع لقمه های غذا را می بلعند باید بدانند که به طور طبیعی هرچه سریعتر غذا خورده شود باید سریعتر میز غذا را ترک کنند. آنچه مسلم است باید با تمرکز فکر روی غذا خوردن سیستم کنترل غذا خوردن تحت اختیار قرار گیرد. آنهادیکه سریع غذا می خورند و در هنگام غذا خوردن توجه خود را به خواندن روزنامه و یا گفتگو و یا دیدن برنامه تلویزیونی مشغول میدارند یعنی مغز آنان مشغول کار دیگری قرار گرفته و توجهی به غذا خوردن ندارد.

اگر می خواهید وزن خود را کنترل کنید باید در حدود 50 درصد آهسته تر از آنچه تاکنون غذا می خوردید غذا بخورید. فرض کنیم شما آدمی هستید که سریع غذا می خورید ابتدا باید به خود بگوئید، «من حالا باید شام بخورم» شام خود را در حد کافی نه زیاد در بشقاب کوچک خود می کشید، به دقت به بشقاب خود نگاه می کنید، غذای خود را بو می کنید تا رایحه آن را حس کنید. هنگامیکه اولین قدم لقمه را به دهان می گذارید، قاشق و چنگال را روی میز می گذارید و به تأنی غذای خود را کامل میجوید. شما طعم غذا را بیشتر می چشید و غذا را فرو می برید. با چنگال مقدار دیگر غذا به دهان می برید و بازهم به همان ترتیب غذا صرف می کنید. کمی به صندلی خود تکیه می دهید تا از غذا خوردن بیشتر لذت ببرید. با خبر باشید که خوردن غذا از مهمترین بخش زندگی شما است و باید بدان توجه کامل نمائید.

اجازه دهید داستان مستندی را برای شما تعریف کنم. چندی قبل بر حسب اتفاق در فیلادلفیا به باغ وحش رفتم. هنگامیکه من وارد شدم، موقع غذا دادن به حیوانات بود. مسئول غذا با ظرف گوشت خام به طرف حیوانات آمد. بعد از آنکه به گربه های وحشی غذا داد، نوبت به ببر وحشی رسید. مسئول غذا تکه بزرگی از گوشت خام را نزد ببر انداخت. من انتظار داشتم که ببر همه گوشت را یکجا ببلعد. اتفاقاً قضیه برعکس شد. ببر گوشت خود را به دندان گرفت و به وسط قفسش آمد، در محل مناسب و راحتی نشست و با نگاهی عاشقانه به تکه گوشت نگاه کرد، ابتداء آنرا لیسید، کمی ناخنک زد، بو کشید و خیلی آرام بخشی از آنرا به گوشه دهان گذاشت. و شروع به جویدن کرد و به این ترتیب از غذای خود نهایت لذت را می برد.

من اعتراف می کنم که من غذای خود را نمی لیسم، اما اگر اینکار برای ببر وحشی خوب است من فکر نمی کنم که این امری غیرطبیعی باشد.

روش دیگری که می توان قوه محرکه آنی گرسنگی را به تأخیر انداخت آن است که «زمان غذا خوردن خود را تغییر دهیم» عده ای از شاگردان می گویند که هنگامیکه از اداره به منزل باز می گردند، گرفتاریهای روزمره و ترافیک آنان را کلافه کرده و با عجله به منزل می آیند و به فکر آن هستید که عادتاً بخورند. به مجردیکه به آشپزخانه میرسند با عجله و حرص و ولع غذای خود را می بلعند. در صورتیکه این فقط یک عادت است، و گرسنگی نقشی در غذا خوردن ندارد. گاهی برای شما اتفاق افتاده که به سبب حاضر نبودن غذا اشتهای خود را از دست داده اید، در حالیکه اگر واقعا گرسنه بودید چنین پیش نمی آمد. به خاطر داشته باشید: به مجردیکه به منزل آمدید غذا نخورید و هنگامیکه غذای خود را میل کردید میز غذا را ترک کنید، در غیر اینصورت باز هم غذای بیشتری می خورید.

چطور می توان سریعتر به لاغری رسید ؟