اگر منافذ پوستتان باز است، بخور گیاهی سبب می شود که درون منافذ و پیرامونشان تمیز شود.

برای تنگ کردن منافذ، از موادی مانند گوجه فرنگی، لیمو ترش، محلول سرکه با آب، شیر، سفیده تخم مرغ، عسل و جو دوسر، به صورت ماسک می توانید استفاده کنید.

بومادران نیز در تنگ کردن منافذ پوست موثر است. از این گیاه می توانید به صورت بخور یا ماسک استفاده کنید.

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ در تنگ کردن منافذ پوست بسیار موثر است. از سفیده تخم مرغ به تنهایی یا با آب لیمو ترش و یا جوشانده بومادران می توانید ماسک خوب و مناسبی بسازید.

ماسک سفیده تخم مرغ و خیار نیز در تنگ مردن منافذ باز پوست تأثیر دارد. برای تهیه این ماسک به مواد زیر نیاز دارید :

یک عدد خیار پوست گرفته، دو عدد سفیده تخم مرغ، یک قاشق چایخوری آب لیموترش، دو قاشق غذاخوری الکل اتیلیک 50 درصد، یک چهارم قاشق چایخوری عصاره نعناع صحرایی.

این مواد را کاملاً مخلوط کنید و در یخچال بگذارید. روز بعد ماسک را روی پوست بگذارید و پس از 15 دقیقه با آب نیمگرم بشویید.

برای اثر بخشی بیشتر، می تواندی مقدار خیلی کمی زاج سفید به آن بیفزایید.

صمغ عربی یکی دیگر از مواد موثر در تنگ کردن منافذ باز پوست، صمغ عربی است.

برای تهیه ماسک از صمغ عربی، این ماده را با دو برابر آن آب گرم مخلوط کنید. سپس یک قاشق چایخوری از آن در 25 گرم آب بریزید و یک سفیده تخم مرغ زده شده به آن اضافه کنید.

ماسک را به مدت ده دقیقه روی پوست بگذارید. سپس با آب نیمگرم بشویید.

ماسک گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C و پتاسیم به مقدار زیاد، در تنگ کردن منافذ باز پوست بسیار موثر است. گوجه فرنگی به تنهایی و یا همراه یا ماست، ماسک خوبی برای پوستهای چرب با منافذ باز است. گوجه فرنگی را حلقه حلقه کنید و روی پوست بگذارید. پس از ده دقیقه با آب نیمگرم بشویید. ماسک گوجه فرنگی و ماست را نیز می تواندی به مدت ده دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب نیمگرم بشویید. ماسک گوجه فرنگی و ماست را نیز می توانید به مدت ده دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب نیمگرم بشویید.