کریستین دیور می گوید :" عطر یک زن شخصیت او را بیشتر از دستخطش آشکار می کند . " بنابراین پیدا کردن رایحه ای که دقیقا مناسب شما است ارزش صرف وقت را دارد . اما اگر تا به حال برای پیدا کردن عطری که مثل امضا مختص شخص شما باشد تلاش کرده اید ، از سختی های خرید یک رایحه ی متناسب با شخصیت و خلق و خوی خود آگاه هستید . نکته ای که همیشه باید در انتخاب عطر مد نظر قرار دهید این است که واکنش های شیمیایی بدن فصل به فصل و حتی سال به سال تغییر می کند . پس شاید عطری که تابستان سال گدشته بسیار مناسب به نظر می رسید ، برای زمستان امسال خیلی خوشایند نباشد . اگر با انتخاب عطری دقیقا برای خودتان مشکل دارید ، این مطلب به شما در انتخاب بهترین ها کمک می کند .

خانواده ی رایحه ای را که دوست دارید شناسایی کنید

رایحه های بسیار زیادی در طبیعت وجود دارند که با این چنین شرایطی ، شاید گاها حتی ندانید از کجا باید شروع کنید . بهترین راه این است که در ابتدا گروه رایحه ی مورد علاقه ی خود را بیابید . عطر ها را معمولا با خانواده ی رایحه ای خاص و یا نت آنها دسته بندی می کنند . مهمترین این دسته بندی ها نیز شامل نت عطرهای گل ، میوه ، چوب و ادویه می شود . البته در هر یک از این گروه ها ، زیرگروهای بسیاری وجود دارند .اما تصمیم گیری درباره ی یکی از این گروه های اصلی به شما در انتخاب رایحه ی مورد علاقه کمک می کند .

به شخصیت خود بیاندیشید

همانطور که قبلا هم گفتیم عطر شما حرف های زیادی درباره ی شخصیت شما می گوید . عطر خود را با نظر و تایید سلبرتی ها و یا عطری که دوستانتان از آن استفاده می کنند انتخاب نکنید . دنبال انتخاب های متناسب با شخصیت خود باشید . شخصیت اسپرت دارید یا شخصیتی سر زنده و شاداب ؟ و یا شاید شخصیتی خاکستری دارید . به هر حال عطر باید تصویری از شخصیت شما باشد .

برای گشتن وقت صرف کنید

وقتی دنبال نت مورد علاقه ی خود می گردید ، بسیار راحت تر است که لیست را برای خود کوچک و کوچکتر نمایید . اما دیگر گزینه ها را کاملا خط نزنید . تنها مروری بر دیگر گروه ها داشته باشید و چند نمونه ی کوچک از آنها انتخاب نمایید . و همیشه به یاد داشته باشید تست عطر روی یکی از آن ورق های کوچک هرگز مثل رایحه ی عطر روی پوست نخواهد بود . همان لحظه عطری را که امتحان کردید نخرید . عطرها ممکن است بعد از گذشت زمان رایحه ای به نسبت متفاوت داشته باشند . پس عجله نکنید .

تعداد زیادی از رایحه ها را امتحان نکنید

اگر حس بویایی خود را با رایحه های زیادی پر کنید ، هیچ وقت نمی توانید تصمیم بگیرید . حداکثر تعداد عطری که می توانید بدون مشکل امتحان کنید سه تا پنج عدد است . بیشتر از این تعداد انگار تمامی عطرها بویی مشابه و یکسان دارند .

از فروشنده ها نمونه ی کوچک عطر را درخواست نمایید

بیشتر فروشگاه های معتبر عطر و ادکلن شیشه هایی کوچک به عنوان نمونه ی عطر ها دارند که می توانید چند نمونه از آنها را تهیه کنید و با خود برای انتخابی دقیق تر به منزل ببرید . حتی برخی از برند ها شیشه های کوچک عطر را به عنوان نمونه تولید می کنند.

رایحه ی محصولات آرایشی و بهداشتی خود را نیز در نظر بگیرید

برخی از رایحه ها را نمی توان در کنار یکدیگر قرار داد . پس وقت استفاده و یا خرید یک عطر ، به دیگر محصولاتی که در خانه دارید نیز فکر کنید . مثلا رایحه ی مرطوب کننده ، صابون ، شامپو و یا هر محصول معطر دیگری باید با عطر شما سازگار باشد .

کمی تحقیق کنید

با نگاهی ساده متوجه می شویم که بیش از هزاران عطر در مغازه ها و برای خرید وجود دارند. همچنین هر روز به تعداد این عطرها افزوده می شود و شرکت های تولید کننده به دنبال عناوین و رایحه های جدید هستند . اگر دنبال ایده های جدید هستید ، سری به وبسایت های متخصص در این زمینه بزنید تا از آخرین و محبوب ترین عطرها و همچنین نت رایحه ی آنها مطلع شوید .

برای خرید بیش از یک عطر آماده باشید

اگر خیلی خوش شانس باشید ، می توانید تنها یک عطر را که با سلایق و شخصیت شما سازگار است انتخاب نمایید . اما گاهی دو یا سه عطر به میزان یکسان به دل شما می نشینند . سعی نکنید تنها یک عطر را برگزینید . اگر چند انتخاب برای زمان های مختلف و خلق و خوی های مختلف خود داشته باشید بسیار عالی خواهد بود .

عطرهای کلاسیک را فراموش نکنید

عطرهای کلاسیک ، مثل شنل شماره ی پنج ، ثابت شده هستند و نیاز به صرف وقت برای خرید آنها ندارید . بهتر است یک عطر اینچنینی در مجموعه ی شما حضور داشته باشد .

از کارشناسان بپرسید

اگر به شدت دنبال ایده و نظر برای خرید خود هستید ، از فروشنده های عطر و یا متخصصین در این زمینه نظر بپرسید . آنها تمام برندها را می شناسند و اگر به آنها بگویید دنبال چه نوع رایحه ای می گردید به شما کمک می کنند .