بافتهایی که چشم را احاطه می کنند متورم می شوند و خون در آنها انباشته می گردد. هرچه بدن پاکیزه تر و گردش خون بهتر باشد، خون در این بافتها سریعتر و بهتر جذب می شود.

درمان : روزه ، تغذیه به صورت خام ، تنفس عمیق و رساندن اکسیژن کافی به بدن، دوری از نشستن در یک جا و بی حرکتی، شستشوی موضعی با آب سرد (چندین بار در روز)، استراحت عمومی و تمدد اعصاب و انقباض پلکها. تامسون در این مورد پیشنهاد می کند که برای تسریع در جذب این خون می توان از ماساژ ملایمی پس از قطع خونریزی استفاده کرد. ولی توصیه می کنیم که در این ارتباط بسیار محتاط باشید زیرا این منطقه نباید آسیب ببیند.

ضربه، زخم عمیق

هنگامی که ضربه ای به چشم وارد می گردد، زجاجیه خارج شده و بیرون می ریزد و تجدید آن بسیار آهسته انجام می گیرد. در این حالت جراحی چشم که غالباً با تأخیر انجام می گیرد، ضروری است. ضمناً لازم است که هرچه سریعتر با پزشک متخصص چشم تماس گرفت و پس از آن به متخصص بهداشت مراجعه کرد.

برق زدگی، سوختگی چشمها به وسیله پرتو نورانی

در این حالت چشم (از بین رفتن کمابیش عمیق سلولهای شبکیه ای) به وسیله قوس الکتریکی، رعد و برق و پرتو ماورای بنفش صدمه می بیند. حتی نور شدید و انعکاسی خورشید (در کوهستان، روی دریا و بیابان) نیز می تواند عامل آن باشد.

درمان : استراحت چشم (بستن چشمها به وسیله باند، پالمینگ)، استراحت عمومی، روزه می باشد. این کار را تا زمان بهبودی ادامه دهید و سپس به تدریج یک روش سالم تغذیه ای را آغاز کنید.