چربی بیش از حد پوست معمولا عامل ایجاد بسیاری از مشکلات پوستی مثل جوش و آکنه ، جوش های سر سیاه و غیره محسوب می شود. این چربی اضافه معمولا جلوه روغنی و براق ناخواسته ای از صورت شما ارائه می دهد. پوست های بیش از حد چرب اکثرا در نتیجه ی فعالیت بیش از حد غدد سباسه و تولید زیادی سبوم پدید می آید. عوامل محیطی مانند حرارت زیاد ، رطوبت ، شست و شوی بیش از حد ، رژیم غذایی ، استرس و غیره می توانند در تشدید تولید سبوم موثر باشند. تغییرات هورمونی نیز عاملی برای چربی بیش از حد پوست به حساب می آیند.

سفیده ی تخم مرغ سفیده ی یک تخم مرغ را جدا کنید ، چند قطره آب لیمو ترش به آن اضافه نمایید ، این Lاسک را روی پوسJ خود قرار دهید و برای مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست رها کنید t سپس آن را با آب گرم شست و شو دهید . این ماسک را یک بار در هفته امتحان کنید. سفیده ی تخم مرغ برای پوست چرب بسیار مفید است و چربی اضافه را از بین می برد. می توانید به این ماسک کمی عسل نیز اضافه نمایید.

آلوئه ورا از ژل تازه ی آلوئه ورا روزی سه بار روی پوست خود استفاده کنید . این یکی از ساده ترین و سریعترین روش ها برای از بین بردن چربی اضافه پوست است .

خمیر بلغور جو دوسر و گوجه فرنگی یک گوجه فرنگی را در مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا یکدست شود ، سپس دو قاشق غذا خوری بلغور جو دو سر که به خوبی آسیاب شده را به گوجه فرنگی ، برای تهیه ی خمیر ، اضافه نمایید.از این مخلوط روی پوست صورت و گردن خود استفاده کنید . این کار را هر چند بار که نیاز پوستتان است تکرار نمایید. این روش از چربی پوست شما می کاهد .

بخور گیاهی پوست یک چهارم فنجان از هر یک از گیاهان خشک رزماری ، برگ جعفری ، برگ نعناع تند و گل اسطوخودوس را با 10 قطره از روغن اسطوخودوس و لیمو ترکیب نمایید. این ترکیب را برای مدت 24 ساعت کنار بگذارید . سپس در یک کتری بزرگ در دار این ترکیب را با یک یا دو لیتر آب بجوشانید . بعد از جوشاندن شعله را خاموش کنید و اجازه دهید پنج دقیقه مخلوط در همان شرایط بماند . در نهایت صورت خود را در معرض بخار این ترکیب قرار دهید . این کار را برای مدت 15 تا 20 دقیقه و در هفته یکبار ، برای کاهش تولید غدد سباسه ، تکرار کنید .

راهکارهایی برای پیشگیری از چربی بیش از حد پوست کنترل چربی بیش از حد و پاکسازی پوست را از طریق شست و شوی صورت با آب گرم ، و سپس با آب سرد انجام دهید. این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

مواد غذایی با چربی زیاد می توانند چربی پوست را نیز افزایش دهند. مصرف غذاهای پر شکر و نشاسته سطح انسولین را به صورت ناگهانی بالا می برند و همین موضوع غدد تولید کننده ی چربی روی پوست را تحریک می نماید. بهتر است رژیم غذایی سالم تری را ، که سرشار از میوه ، سبزیجات و غلات سبوس دار است ، برای خود برگزینید.

گاهی اوقات خانم ها با مصرف قرص های ضد بارداری چربی پوست خود را افزایش می دهند. اگر اینطور است ، از نوع دیگری از قرص استفاده نمایید.

باید ها و نباید ها در مراقبت از پوست چرب روزانه دوبار پوست خود را با آب ولرم شست و شو دهید. آب گرم نقش شوینده ای ملایم را بازی می کند. در نهایت پوست خود را با آب سرد بشویید . این کار موجب بسته شدن منافذ پوست می گردد . ولی تحت هر شرایطی از شست و شوی بیش از حد پرهیز نمایید.

وقتی پوست صورتتان چرب شده است با دست آلوده پوست را لمس نکنید.

از لوازم آرایش بدون چربی استفاده کنید . همچنین آن دسته از محصولاتی که حاوی الکل هستند را کنار بگذارید ، زیرا در نامتعادل کردن pH پوست موثر هستند.

از مصرف بیش از حد کرم های مرطوب کننده و نرم کننده پرهیز نمایید.

البته مصرف مرطوب کننده ها را به کلی قطع نکنید . عدم رطوبت رسانی مناسب خود موجب تولید بیش از حد چربی در پوست می گردد