آکنه یک مشکل پوستی شایع است که در اثر گرفتگی منافذ پوست با آلودگی ، چربی و سلول های مرده بوجود می آید . پیشانی ناحیه ای از پوست است که آسیب پذیری زیادی در برابر جوش و آکنه دارد. در این مطلب به تمام سوالات شما برای از بین بردن جوش های پیشانی پاسخ می دهیم و بعد از اتمام آن اطلاعاتی خواهید داشت که بسیار مفید خواهند بود.

چه عواملی جوش های پیشانی را بوجود می آورند ؟

دلیل عمده ی بروز آکنه ی بزرگسالی تغییرات هورمونی است . اما برای جوش های پیشانی دلایل دیگری را نیز می توان ذکر کرد :

لوازم آرایش نامرغوب : گاهی آکنه های روی پیشانی به دلیل استفاده از برخی مواد آرایشی و یا مواد از بین برنده ی موهای زائد بوجود می آیند. مواد شیمیایی موجود در برخی شامپوها ، اسپری ها و یا ژل ها نیز ممکن است حساسیت پوست را افزایش داده و موجب گرفتگی منافذ پوست و در نتیجه بروز آکنه شوند. شوره و چربی کف سر : شوره و چربی بیش از حد کف سر نیز ممکن است دلیل گرفتگی منافذ پوست باشد . بهتر است بدانید شوره سر دلیل بسیار مهمی برای بروز جوش های پیشانی محسوب می شود . افراد با موهای چرب بیشتر دچار این مشکل می شوند .

ترکاندن جوش ها : همه ما می دانیم جوش ها چه منظره ی نازیبایی را برای پوست می سازند. اما ترکاندن آنها تنها باکتری ها را به نواحی دیگر انتقال و تعداد جوش ها را افزایش می دهد . جای کنده شدن آکنه ها نیز زمانی دیده می شود که شما به ترکاندن مداوم آنها معتاد می شوید و یا جوش های سر سیاه را با دست از بین می برید . مطمئن باشید این کار تنها اوضاع را وخیم تر می کند.

اختلالات گوارشی : ما به خاطر عملکرد خوب دستگاه گوارش می توانیم از مواد مغذی موجود در غذاها برای حفظ زیبایی پوست استفاده کنیم . بسیاری از مطالعات ثابت می کنند مشکلات دستگاه گوارش مثل یبوست ، سوزش معده و باد معده نیز از جمله عوامل بوجود آورنده ی آکنه هستند . از آنجایی که پوست بزرگترین اندام بدن است، مشکلات و اختلالات پوستی ، وقتی یکی از دستگاه های درونی عملکرد مناسبی ندارد ، بیشتر خود را نشان می دهند.

استرس : وقتی مضطرب هستید ، تولید چربی در پوست افزایش می یابد و موجب گرفتگی منافذ پوست و در نتیجه برو آکنه می شود.

لایه برداری بیش از حد : لایه برداری به از بین رفتن سلول های مرده پوست کمک میکند، اما نتیجه ی لایه برداری بیش از حد حساسیت و آسیب پذیری پوست خواهد بود. لایه برداری تنها دو بار در هفته کافی است .

چطور جوش ها را از بین ببرید ؟

پیشانی یکی از قسمت های ناحیه ی T شکل در پوست است که بیشترین تولید چربی را دارد و نسبت به آکنه آسیب پذیر تر است . اما خبر خوب اینکه پیشگیری از بروز آکنه های پیشانی آسانتر از جوش های سایر نواحی پوست می باشد. ما برای شما چند راه حل آسان در این مطلب داریم :

لیمو : این مورد آسانترین روش درمانی جوش های پیشانی است. کمی آب لیمو ترش را مستقیما به آکنه بزنید و برای پنج دقیقه منتظر بمانید. شاید پوست کمی بسوزد . ولی لیمو برای پاکسازی جوش بسیار موثر است. روغن درخت چای : روغن درخت چای بهترین درمان برای جوش های پیشانی محسوب می شود . تنها دو قطره روغن درخت چای را به جوش ها بزنید. این روغن در از بین بردن میکروب ها بسیار قوی است و همچنین باکتری های بوجود آورنده ی جوش را به راحتی نابود می کند.

پودر بادام ، نخود و زردچوبه : پودر نخود چی و بادام را به میزان یکسان با هم ترکیب کنید و به آنها یک مشت زردچوبه اضافه نمایید. کمی آب روی آنها بریزید تا خمیری شکل شوند. خمیر را به پوست بزنید و بعد از 15 تا 20 دقیقه با آب بشویید. فلفل سیاه : این یکی از قدیمی ترین روش ها برای از بین بردن جوش پیشانی است. کمی فلفل سیاه را با آب ترکیب کنید و روی جوش ها بزنید و تا زمانی که خشک شود صبر کنید. خیلی مراقب باشید فلفل به چشم هایتان نخورد . فلفل هم پوست را می سوزاند . برای آرامش پوست می توانید کمی ماست و یا حتی چند قطره گلاب به فلفل اضافه کنید.

برای داشتن پوستی تمیز و بدون آکنه ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام روزانه ی تمرینات ورزشی بسیار مهم است. فعالیت بدنی گردش خون را بهبود می بخشد و جریان خون در پوست را افزایش می دهد .