بارداری می تواند بافت و حالت پوست و موی شما را تغییر دهد . ممکن است در این دوران موهای مجعد شما صاف و بی حالت شود و یا برعکس . به همین شکل هم خشک تر شدن موهای خشک و چرب تر شدن موهای چرب در این دوران امکان پذیر است . خانم هایی که همیشه پوستی صاف داشته اند نباید از پدیدار شدن جوش و آکنه در این دوران روی پوست صورت خود تعجب کنند . هرچند چربی بیش از حد مو یکی از عوارض ناخوشایند بارداری محسوب می شود ، شما می توانید با چند راهکار ساده میزان تولید چربی در پوست سر و حالت موهای خود را کنترل کنید .

هورمون ها و تولید چربی نوسانات هورمونی در طول دوران بارداری و افزایش هورمون آندروژن ، فعالیت غدد چربی دار را افزایش می دهد و به همین دلیل تولید ماده ای چرب به نام سبوم نیز بیشتر خواهد شد . تولید بیش از حد سبوم موها و پوستی بسیار چرب را در پی خواهد داشت .

خانم ها معمولا عوارض اینچنینی را از روز اول بارداری تجربه می کنند و خیلی با فواصل زمانی در طول این دوره مرتبط نیست . اما با تولد نوزاد مشکلات به تدریج کاهش خواهند یافت .

هورمون ها و رشد موهای زائد هورمون هایی که تولید چربی را افزایش می دهند ، روی رشد موهای زائد در بسیاری از نواحی بدن مثل صورت و کمر نیز تاثیر گذار خواهند بود . موهای صورت ممکن است از قبل ضخیم تر و تیره تر شوند و شاید برای کنترل رشد آنها به طور مداوم مجبور به از بین بردن آنها باشید . اما تمام این مشکلات موقتی و به دلیل تغییرات هورمونی می باشند .

انواع تغییرات در مو اگرچه اکثر خانم ها در دوران بارداری تغییرات زیادی را روی موهای خود تجربه می کنند ، این تغییرات در افراد مختلف یکسان نیستند . شاید موهای شما نازک و چرب و درخشندگی خود را از دست داده باشد . اما در افراد دیگر تغییرات هورمونی خود را به فرم موهای ضخیم و محکم تر نشان دهد . علاوه بر آندروژن ، میزان هورمون استروژن در خانم های باردار نیز افزایش می یابد . استروژن موها را ضخیم و محکم می کند و رشد آنها را نیز افزایش می دهد .

از آنجایی که شما قادر به کنترل نوسانات هورمونی در این دوران نیستید ، باید فکری به حال مدل موهای خود کنید . موهای چرب خود را روزی یک بار با شامپو شست و شو دهید . قبل از آب کشی اجازه دهید شامپو به مدت پنج دقیقه روی موها باقی بماند تا چربی اضافی از بین برود . به جای استفاده از شامپوی همیشگی خود ، شامپویی مناسب موهای چرب انتخاب کنید . نرم کننده ی مو را هم فقط به ساقه ی موها بزنید .

با آرایشگر خود نیز برای یافتن یک مدل جدید و متناسب با جنس تغییر یافته ی موها مشورت نمایید . موهای کوتاه شده به فرم لیر آنها را حجیم تر نشان می دهد . پودر بچه نیز می تواند چربی اضافه ی پوست سر را از بین ببرد .