چربیهای بدن چقدر خطرناک هستند؟

در نتیجه مطالعات خانم دکتر منسون این پدیده به چشم می خورد : «حتی افرادیکه 5 کیلو اضافه وزن دارند، بطور قابل ملاحظه ای در خطر مرگ زودرس قرار دارند، زیرا این اشخاص دو تا سه برابر بیشتر در مخاطره بیماریهای ازدیاد فشارخون و دیابت قرار دارند»

چربی خون عبارتست از بالا رفتن مقدارکلسترول و یا تری‌گلیسرید از مقدار طبیعی آنها در خون که باعث بیماری چربی خون می شود. میزان این مواد در خون در اثر مصرف مواد غذایی بیش از میزان مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت و ساز چربی ، افزایش می‌یابد. چربی خون و قندخون بالا و همچنین غلظت بالای خون باعث گزگز، مورمور شدن و خواب‌رفتگی پا می‌شود و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ می‌شود و فرد را بیدار می‌کند.

تری گلیسیرید، یک ماده شیمیایی است که از چربی های اضافی موجود در غذا، در بدن به وجود می آید. تری گلیسیرید به همراه کلسترول در پلاسمای خون وجود دارد. بدن ما به مقدار کمی تری گلیسیرید برای سلامتی نیاز دارد.

تری گیسیرید خون از چربی های خورده شده و یا از منابع غذایی کربوهیدراتی به وجود می آید. انرژی موجود در غذا، بلافاصله در بدن مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه تبدیل به تری گلیسیرید می شود و در سلول های چربی ذخیره می گردد.

حد نرمال چربی خون

سطح مطلوب کلسترول تام خون یا میزان حد نرمال چربی خون معادل با مقادیر کمتر از 200 میلی گرم/ دسی لیتر می باشد.

و سطح حاشیه ای و در مرز خطر برای کلسترول خون معادل بامقادیر بین 200 تا 239 میلی گرم/ دسی لیتر می باشد.

و سطح خطرناک کلسترول خون معادل با مقادیر 240 میلیگرم/دسی لیتر و بیشتر می باشد.

از آنجایی که میزان کلسترول بد یا LDL بیشترین رابطه را با بروز بیماری قلبی دارد، هدف اصلی درمان‌های پایین‌‌آورنده کلسترول خون، این جزء است. اما موضوع به سادگی در جدول‌‌های‌ بالا آمده است، نیست، و میزانی از LDL که در آن باید درمان را شروع کرد، بسته به عوامل خطرساز برای بیماری قلبی در شما فرق می‌کند.

در اغلب افراد هدف درمان کاهش میزان LDL به زیر 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. اما اگر شما عوامل خطرساز برای بیماری قلبی داشته باشید، ممکن است هدف از درمان رساندن LDL به زیر 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است و در افراد در معرض خطر بسیار زیاد بیماری قلبی این میزان را باید به زیر 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر رساند.

مردان با سنین 35 سال به بالا و زنان با سنین 45 سال به بالا می بایست متناوبا سطوح کلسترول خونشان را ارزیابی نمایند اینکه دقیقا هر چند وقت یکبار باید کلسترول خونتان را اندازه گیری کنید بستگی به میزان کلسترول خون و میزان ریسک فاکتورها ی موثر در ابتلاء به بیماری قلبی در شما دارد، لذا باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید.