tan4مه شو:

هر زمان که بیرون از خانه می روید و در زیر نور آفتاب قرار می گیرید، چه با کرم ضد آفتاب چه بدون آن، در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرید. این اشعه به اشعه های UVA و UVB طبقه بندی می شود.

هر دو نوع اشعه، مسئول تیره شدن پوست و تغییر رنگ آن به قهوه ای مایل به زرد هستند. چرا و چگونه این امر، روی می دهد؟

زمانی که شما در آفتاب بیرون می روید و پوست خود را در معرض نور آفتاب قرار می دهید، پوست شروع به انجام خودکار یک مکانیسم دفاعی در قالب تولید ملانین اضافی می کند.

ملانین، رنگدانه ای در پوست ما است که توسط سلول های ملانوسیت تولید می شود. در حال حاضر، ملانین در پوست ما وجود دارد اما هنگامی که در آفتاب بیرون می رویم، تولید آن تسریع می گردد و در نتیجه این مانور محافظتی پوست، محتوای ملانین افزایش یافته و پوست ما تیره تر به نظر می رسد.

اگرچه این امر؛ یک فرایند طبیعی، سالم و ضروری برای حفاظت از پوست است اما یک ضعف جزئی دارد. سلول های ملانوسیت می توانند تنها مقدار محدودی از ملانین را در یک مدت زمان معین و محدود هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه UV تولید کنند.

از این رو؛ پس از مدتی، شما اثر سوزش اشعه خورشید را احساس می کنید. این همان آفتاب سوختگی است که بخاطر قرار گرفتن بیش از حد در نور آفتاب و کمبود ملانین یا همان عامل محافظتی، روی می دهد.