یکی از این موارد وقتی است که بلافاصله قبل از غذا اقدام به ورزش کنید. در این موقع قند خون معمولا در حداقل مقدار می باشد و چون ورزش نیز قند خون را کاهش می دهد خطر سقوط غیر طبیعی قند وجود دارد. روی این اصل اگر قرار است قبل از غذا به مدت 45 تا 30 دقیقه ورزش کنید، بایستی 15-10 گرم ماده نشاسته ای میل کنید تا از کاهش شدید قند جلوگیری کند. قبل از ورزش و 30 دقیقه بعد از ورزش قند خون خود را تست کنید. بدین ترتیب شما یاد می گیرید که بعد از ورزش چقدر باید غذا میل کنید.

البته یک استثناء وجود دارد و آن این که قند خون شما بالا باشد و شما بخواهید از طریق ورزش آن را کم کنید. در چنین مواردی ممکن است به غذای اضافی نیاز نداشته باشید.

اگر در زمان اوج اثر انسولین ورزش می کنید احتیاطات ویژه را بایستی مراعات کنید. در غیر این صورت قند خون بیش از حد طبیعی کاهش می یابد. مثلا اگر ساعت 7 صبح مخلوطی از انسولین کریستال و ان.پی.اچ دریافت کرده اید، در ساعت 10 صبح و همچنین 3 بعدازظهر اوج اثر انسولینی خواهید داشت. اگر در این دو مقطع زمانی ورزش کنید واکنش انسولینی خواهد داشت و اگر قرار است در این زمان یعنی در اوج اثر انسولین ورزش کنید.

بایستی قبل از اقدام به ورزش غذای اضافی دریافت کنید. 15-10 گرم ماده نشاسته ای برای کمتر از 1 ساعت کافی می باشد. و اگر ورزش بیش از 1 ساعت طول بکشد، 8-7 گرم پروتئین نیز مصرف کنید. اما اگر برنامه ورزشی خود را قبلا می دانید دز انسولین را بر حسب شدت و مدت ورزش 20-10% کم کنید.

در موقع ورزش جذب انسولین سریع تر بوده و انسولین بیشتری وارد خون می شود. این عمل قند خون را بسرعت کم کرده و واکنش انسولینی بوجود می آورد. روی این اصل در موقع ورزش نبایستی انسولین را به ناحیه بازو یا ران تزریق نمود. مثلا اگر دونده هستید در ناحیه ران تزریق نکنید و می توانید به بازو یا شکم تزریق کنید.