دلیل عمده آن جدا از افزایش سن جمعیت (در آمریکا)، افزایش روز افزون «پروستاتکتومی» ها، جراحیهایی که به منظور کاهش اندازه پروستاتهای بزرگ شده به کار می رود، می باشد. آزمایشهای روزمره قسمتهایی که در حین جراحی برداشته شده است. به پزشکان امکان می دهدکه سرطان پروستات را در مراحل اولیه اش تشخیص دهند و این به آمار تشخیصهای سرطان پروستات می افزاید.

اما آیا واقعاً میزان سرطان پروستات بیشتر شده است ؟

بعضی محققین مؤسسه ملی سرطان (آمریکا) که احتمال مرگ و میر و پژوهشهای آزمایشگاهی توده های سرطانی پروستات را تجزیه و تحلیل کرده اند. اذعان می دارند که بخشی از این افزایش منعکس کننده تغییرات واقعی در احتمال ابتلا به سرطان پروستات است. اما کسی نمی داند که چرا سرطان پروستات باید سیر صعودی داشته باشد جز اینکه بر اساس گزارشهای مؤسسه ملی سرطان شیوع تمام سرطانها در حال افزایش است.

اگر من به علت ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات تحت عمل جراحی برداشت پروستات قرار گیرم دیگر چگونه می توانم مبتلا به سرطان پروستات شوم ؟

همان گونه که با ذکر جزئیات در بخش سوم بحث می کنیم، در عمل برداشت و جراحی ناقص پروستات در بزرگی خوش خیم پروستات بافت جدید برداشته می شود. اما پروستات اصلی دست نخورده باقی می ماند. بنابراین متاسفانه این قسمت همچون پروستاتی که هرگز عمل نشده است می تواند سرطانی شود.