وقتی برای اولین بار شیرین کننده های مصنوعی وارد بازار شدند ، مردم با سرعت شروع به خرید گسترده ی آنها کردند. حالا هم بسیاری بدون نگرانی از افزایش وزن و سلامتی خود به صورت روزانه از این شیرین کننده ها مصرف می کنند.

این شیرین کننده ها قطعا در خوش اندام بودن شما تاثیری منفی خواهند داشت . مطالعات نشان می دهند این مواد ممکن است به طرق مختلف برای سلامتی شما مضر باشند . در این قسمت به برخی از این راه ها اشاره می کنیم :

چطور شیرین کننده های مصنوعی سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند اولین شیرین کننده ی مصنوعی که در سال 1870 به بازار آمد ، ساخارین بود . این ماده 300 برابر قند معمولی شیرین می باشد . علی رغم استفاده ی گسترده ی مردم از ساخارین ، این ماده همیشه مشکوک به ایجاد خطراتی برای سلامت انسان بوده است. در سال 1977 بعد از انجام یک رشته تحقیقات روی حیوانات ، FDA مصرف ساخارین و فروش آن را ممنوع کرد.

اما بعد ها مطالعات جدید تر FDA را متقاعد کرد تا این ممنوعیت را حذف کند . بنابراین ساخارین هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و طبق تحقیقات این ماده با ایجاد سرطان ارتباطی ندارد. با این وجود عده ای همچنان نسبت به مصرف آن تردید دارند.

دیگر شیرین کننده های مصنوعی هم همیشه مشکوک بوده اند و در این قسمت به برخی از دلایل آن می پردازیم :

این مواد باعث افزایش وزن می شوند از آنجایی که شیرین کننده های مصنوعی کالری ندارند ، به نظر می رسد به کاهش وزن کمک خواهند کرد. برخی از مطالعات نشان می دهند این مواد روی توانایی بدن در محاسبه میزان کالری مصرفی اختلال ایجاد می کنند .

در یکی از مطالعات ، به شرکت کننده ها آب آشامیدنی شیرین شده با قند و یا سوکرالوز داده شد. نتایج این تحقیق نشان داد قند بخش هایی از مغز را تحریک می کند که سوکرالوز قادر به تحریک آن نیست . به عبارتی دیگر ، سوکرالوز چندان راضی کننده نبوده و مغز به درخواست خود برای ماده ای شیرین ادامه می دهد.

برای مثال در زندگی واقعی اگر از نوشابه های رژیمی استفاده کنید ، بدن ممکن است نیاز به ماده ای شیرین مثل کیک یا بیسکوییت را بیش از پیش احساس کند . همین موضوع هم به افزایش وزن به جای کاهش آن کمک می کند .

شما را برای مصرف قند بیشتر ترغیب می نمایند قبلا هم گفتیم شیرین کننده ای مثل ساخارین 300 برابر قند معمولی شیرین است . این بدان معنا است که تولید کننده های مواد غذایی و کارخانه داران برای سود بیشتر از این نوع مواد مصنوعی به جای قند استفاده می کنند تا با پولی بسیار کمتر مواد را به سطح شیرینی دلخواه خود برسانند.

به عبارتی دیگر ، محصولات شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی شیرین تر از مواد شیرین شده با قند طبیعی می باشند.

هرچه از مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین شده با این مواد به میزان بیشتری مصرف کنید ، در واقع مغز خود را برای اشتهای بیشتر به شیرینی و در نهایت اعتیاد به شکر تربیت کرده اید.

خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند شیرین کننده های مصنوعی در ابتدا محصولاتی معجزه آسا برای افراد مبتلا به دیابت در نظر گرفته می شدند و تصور می شد این افراد می توانند مواد شیرین شده را بدون ترس از افزایش قند خون خود مصرف کنند.

متاسفانه تحقیقات اخیر نشان داده موضوع به این سادگی ها هم نیست. محققان کشف کرده اند شیرین کننده های مصنوعی مثل ساخارین ، سوکرالوز و آسپارتام می توانند در سوخت و ساز بدن تغییراتی مشابه آنچه در بدن افراد با پیش دیابت رخ می دهد ، ایجاد نمایند.

افرادی که از جایگزین های قند و شکر معمولی استفاده می کنند ، معمولا موضوعی به نام عدم مقاومت در برابر گلوکز را در بدن خود افزایش می دهند و این یعنی بالا رفتن قند خون بیش از حد نرمال. برای مثال ماست های شیرین شده با ساخارین قند خون افراد را بیشتر از ماست های شیرین شده با گلوکز افزایش می دهند.

تعادل هورمونی را تحت تاثیر قرار می دهند تحقیقات انسانی نشان می دهند شیرین کننده های مصنوعی در تولید هورمون های مختلف در بدن تغییر ایجاد می نمایند. البته این زمینه ی تحقیقاتی بسیار پیچیده ای برای محققان محسوب می شود که همچنان هم در دست بررسی است ، اما حداقل با مصرف مواد شیرین در میزان انسولین تغییرات زیادی مشاهده می شود.

متخصصان معتقدند شیرین کننده های مصنوعی به طور کلی در سیستم هومون های بدن دخالت می کنند و روی این بخش از سلامت بدن تاثیر منفی می گذارند . همین تغییرات هورمونی نهایتا مشکلاتی مثل دیابت و افزایش وزن را در پی خواهند داشت.