تحقیقات اخیر پزشکان مرکز پزشکی «فردریکس برگ» آلمان حاکی از آن است که کاهش وزن موجب کاهش ناتوانی جسمی و آرتروز در بیماران مبتلا به این بیماری می شود. این محققان با مطالعه بیش از 500 بیمار مبتلا به آرتروز دریافتند که کاهش وزن به میزان 10 درصد موجب بهبود چشمگیر ناتوانی جسمی در بیماران دارای اضافه وزن مبتلا به آرتروز می شود این محققان در کنگره روماتولوژی آمستردام اظهار داشتند، کاهش وزنی که با ورزش و رژیم غذایی انجام گیرد موجب کم تر شدن درد و ناتوانی جسمی و بقای بیش تر زانوها در بیماران مبتلا به آرتروز می شود.

پیشگیری بیماری های قلبی و سرطان با هویج

گروهی از محققان سوئدی به این نتیجه رسیده اند که سبزیجات ریشه ای تأثیر به سزایی در کاهش میزان کلسترول دارند. ترکیبات آنتی آکسیدان در هویج به حفاظت از بدن در برابر بیماری های قلبی، عروقی و نیز سرطان کمک می کنند و هم چنین باعث تقویت دید به ویژه دید شبانه می شود. در مطالعه که بر روی 130 فرد بزرگسال در ماساچوست انجام شد، محققان دریافتند که مصرف حداقل یک وعده هویج یا کدو در روز که حاوی کاروتن هستند می تواند احتمال حملات قلبی سرطان مثانه، دهانه رحم، سرطان روده، سرطان حلق و سرطان سینه محافظت کند.

چاقی و سرطان پستان

محققان آمریکایی معتقدند، اضافه وزن حتی به میزان متوسط 9/9 کیلوگرم بعد از یائسگی می تواند خطر سرطان پستان را تا 18 درصد افزایش دهد در صورتی که کاهش وزن به همین میزان این خطر را تا 57 درصد کاهش می دهد. تحقیقات این دانشمندان روی 87 هزار زن 30 تا 55 ساله که 50 هزار نفر آن ها در طی مطالعه یائسه شدند نشان داد، زنانی که بعد از سن 18 سالگی، حدود 25 کیلوگرم و یا بیش تر اضافه وزن دارند در معرض خطر گسترش بیماری سرطان پستان هستند. به گفته این دانشمندان از دست دادن وزن بعد از دوران یائسگی میزان هورمون استروژن را که مرتبط با سرطان پستان است کاهش می دهد و این باعث کاهش خطر سرطان پستان می گردد.