نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه یولوال نروژ حاکی از آن است که احتمال تعویض مفصل ران برای بزرگسالانی که در جوانی چاق بوده اند و یا اضافه وزن داشته اند بیش تر است. دانشمندان با بررسی در مورد قد و وزن 72 میلیون بزرگسال در مورد جراحی تعویض مفصل ران در سال 1987 تا 2003 دریافتند، احتمال نیاز به جراحی تعویض مفصل ران در کسانی که شاخص توده بدنی آن ها زیاد و چاق بودند نسبت به بزرگسالانی که وزن طبیعی داشتند، 2 تا 3 برابر بیش تر است.

این دانشمندان هم چنین جراحی تعویض مفصل ران در زنان که قبل از سن 25 سالگی چاق بودند، 3 برابر بیش تر از همسالان لاغر آن هاست. نتایج این تحقیق نشان داد، احتمال نیاز به جراحی تعویض مفصل ران به دلیل آرتروز شدید در زنان و مردانی که قبل از سن 25 سالگی دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، بیش تر است.

سنگ شکن و جراحی سنگ کلیه و افزایش خطر ابتلا به دیابت و فشارخون

نتایج تحقیقات نوزده ساله دانشمندان دانشگاه مایوکلینیک مینسوتا، حاکی از آن است که عمل جراحی سنگ شکن کلیه احتمال ابتلا به دیابت و فشارخون بالا را افزایش می دهد. دانشمندان با مطالعه بر روی 866 بیمار به سنگ کلیه که 587 نفر از آن هاتحت عمل جراحی سنک شکن کلیه قرار داشتند دریافتند که احتمال ابتلا به فشارخون بالا در بیمارانی که تحت عمل جراحی سنگ کلیه قرار می گیرند.

نسبت به بیمارانی که بدون عمل جراحی تحت درمان سنگ کلیه قرار گیرند، 47 درصد بیش تر است و هم چنین احتمال ابتلا به دیابت در بیمارانی که تحت عمل جراحی سنگ کلیه قرار می گیرند بیش از 3 برابر افزایش می یابد که به طور مستقیم با تعداد ضربات و طولانی بودن درمان ارتباط دارد. عمل جراحی سنگ شکن کلیه با ایجاد زخم در کلیه ها و ترشح هورمون های تنظیم فشارخون موجب افزایش فشارخون می شود.