همانطور که قبلا ذکر شد، بیماری لثه تا حد زیادی به علت بهداشت به دهان ایجاد می شود. عدم مراقبت کافی از دندان ها باعث تشکیل پلاک و رسوبات و چسبیدن آنها به دندان می شود. بهترین راه مقابله با این مسئله، مسواک زدن کامل و استفاده از نخ دندان است.

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان

برای داشتن لثه های سالم این توصیه ها را به کار بندید :

• هنگام خرید مسواک به این نکات دقت کنید: مسواکی را انتخاب کنید که نرم بوده، سر آن انحنا داشته باشد یا مدل برس آن مناسب باشد یعنی به حدی ظریف باشد که بتواند دندان های عقب را نیز مانند دندان های جلو به خوبی مسواک بزنید مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه یا در صورت خمیده شدن موهای برس آن، حتی زودتر از این درمان تعویض کنید.

• از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. خمیر دندان فلوراید دار به برداشت پلاک و حفاظت در برابر ایجاد پوسیدگی کمک می کند.

• روزانه حداقل 2 بار مسواک بزنید. این عمل باید درست پیش از رفتن به رختخواب و مجدداً صبح ها انجام شود. هنگام خواب با کم شدن جریان بزاق فرصت خوبی برای تکثیر باکتری ها فراهم می شود.

• به نحو صحیح مسواک بزنید.

برای تمیز کردن سطوح خارجی دندان و لثه، از حرکت کوتاه جلو- عقب، سپس بالا و پایین استفاده کنید. برای پاک کردن سطوح داخلی از حرکات عمودی استفاده کنید. از تمیز شدن داخل دندان ها، دندان های عقب دهان، لثه ها و زبان خود اطمینان حاصل کنید. برای تمیز کردن لبه اتصال دندان ها و لثه ها مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به دندان ها نگه دارید. این کار به موی مسواک امکان می دهد. شیار بین لثه و دندان را پاک کند.

• هر روز نخ دندان بکشید. نخ دندان را محکم و به حالت خمیده و C شکل دور هر دندان نگهداشته و به بالا و پایین کناره دندان سایش دهید. نخ دندان باید اندکی زیر خط لثه برود تا حدی که مقاومت احساس شود. نخ دندان پلاک های بین دندانی را خارج کرده و لثه ها را ماساژ می دهد. در صورت داشتن پل دندانی، از کشیدن نخ دندان به دور پل و همچنین زیر آن مطمئن شوید.

بسیاری از شرکت های سازنده خمیر دندان، محصولات کنترل کننده رسوب را تبلیغ می کنند. کارآیی این محصولات در پیشگیری از بیماری لثه تایید نشده است. خمیر دندان کنترل کننده رسوب ممکن است تشکیل رسوب روی سطوح دندانی را کاهش داده و ظاهر زیباتری به دندان شما ببخشد اما این محصولات به برداشتن رسوبات زیر خط لثه و بین دندان ها یعنی محل ایجاد بیمار لثه کمکی نمی کنند.