پرسش پاسخ های پزشکی گروهای تلگرام سایت مه شو

سبحانی :سلام بذر کتان رو میشه پودر کرد وخورد اثرش مثل نوشیدنیش میشه؟

شهرزاد : بله تخم کتان را هم به صورت خیس کرده در اب و هم پودر شده می تونید استفاده کنید.

مریم : سلام خانم ها، کرم دورچشم لطفا معرفی کنید

دکتر حمیده اسماعیلی نژاد : کرم ضد چروک و رفع تیرگی دورچشم سینره خوبه.هرشب قبل از خواب استفاده بشه برای جلوگیری از چینو چروکه و کمک ب کاهش تیرگی دورچشم

شهرزاد : خانم دکتر با تشکر ار پاسخ شما.در بعضی کرم ها،تاریخ روی تیوپ و جعبه اونها با هم فرق داره.من فکر می کنم روی تیوپ مطمئن تره.درسته؟

دکتر حمیده اسماعیلی نژاد : دقیقا.مهم تاریخ روی تیوپه گاها جعبه از خود کرم نیست

دکتر حمیده اسماعیلی نژاد :ترک پاشنه پا نشانه ای از عدم مراقبت از پا به دلیل استفاده نکردن از مرطوب کننده است. گاهی اوقات ترک پاشنه پا بسیار عمیق و دردناک بطوریکه فشار بیش از حد بر پا دردناک میشود. ترک پاشنه پا بعلت کمبود روی و اسید چرب امگا 3 رخ میدهد.

ترک خوردگی کف پا زمانی ایجاد می شود که لایه های کلفت پوست خشک و مرده روی پا شروع به باز شدن از هم و ترک برداشتن می کنند. البته ممکن است این عارضه خود دردناک نباشد، اما برداشتن پوست مرده از پاشنه پا کمی دردناک خواهد بود. ترک های عمیق ممکن است باعث خونریزی و یا عفونت شوند. در این چگونه نحوه از بین بردن ترک پاشنه پا را با استفاده از یک رژیم مرطوب کننده سخت، خواهیم آموخت. 1-تشتی را پر از آب گرم و نصف یک فنجان آب لیمو کنید و پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. اسیدی که آب لیمو دارد، به جدا شدن پوست مرده از پاها، کمک می کند.

2-یک کرم لایه بردار خانگی، با استفاده از چند قاشق آرد برنج نپخته و 3 قاشق چای خوری عسل، درست کنید. مقداری سرکه سیب اضافه کنید تا عسل و برنج چسبنده شوند، سپس یک قاشق چای خوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. آرد برنج باعث سایش و سرکه باعث برداشته شدن پوست مرده می شود. روغن زیتون نیز یک مرطوب کننده بسیار قوی است. با استفاده از سنگ پا می توانید این ماده چسبناک را به درزهای پاشنه پا برسانید.

3-تشت را دوباره از آب گرم پر کنید و ده دقیقه پاهای خود را در آن فرو ببرید تا پوست های مرده جدا شوند. یک بار دیگر با سنگ پا روی پوست آن بکشید.

4-پاها را از آب بیرون آورده و با یک حوله تمیز خشک کنید. کف پاها را با روغن زیتون ماساژ دهید. دور پاها را نایلون بکشید تا رطوبت پاها حفظ شود. پاها را بار دیگر در آب گرم فرو ببرید و 20 دقیقه منتظر بمانید. نایلون را باز کنید و دوباره روغن زیتون بزنید.

5-حداقل هفته ای یک بار این کارها را انجام دهید. هر وقت از حمام بیرون آمدید و نیز هر شب قبل از خواب، کف پاها را با روغن زیتون ماساژ دهید. می توانید جوراب بپوشید و یا با نایلون پاها را بپوشانید.

محمد : در مورد افراد دیابتی ک بیش از ده سال هس ک دیابت شناخته شده دارن و سن بالای ۵۰ و دارای نروپاتی اندامی هستن و ب طور کلی دارای ریسک فاکتور پای دیابتی هستن، آیا روش بالا صحیح هست یا خیر!!!؟

دکتر مریم دلگشا : برای کسی که دیابت داره و نوروپاتی پیدا کرده و هم چنین قندش خوب کنترل نمیشه مراقبت از پا بیشتر از افراد عادی توصیه میشه توصیه میشه اصلا پابرهنه راه نرن ، هر روز پاشون رو با آب گرم و صابون ملایم شستشو بدن و باذفشار ملایم حوله شستشو بدن و بخصوص بین انگشتان رو خوب خشک کنن ، حتما لوسیون استفاده کنن و نذارن پوست پا خشک بشه چون مستعدتر به زخم و عفونت هستن

از سنگ پا بهتره استفاده نکنن و دمای آب رو هم حتما با دست چک کنن چون پاشون حس کمتری داره و ممکنه آسیب ببینن اما چرب کردن پا با روغن زیتون و اون کرم خانگی که خانم دکتر فرمودن اگر زخم فعالی روی پاشون نیست ممانعتی نداره

اگر زخم فعال یا ترک خوردگی عمیق دارن ترجیحا سرکه استفاده نشه چون می تونه محرک باشه