پرت کردن حواس و توقف فکر اگرچه به معنای دقیق کلمه، راهبرد رفتاری نیستند ولی می توانند به مواجهه کمک کنند و باعث شوند به ته مانده افکارنامطلوب پس از بازنگری جامع تر رسیدگی کنید.

پرت کردن حواس

تاثیر پرت کردن حواس موقت است ولی در برخی شرایط، مفید است. برای مثال می توانید از آن برای کنار آمدن با افکار ترسناک استفاده کنید. حواس هر کس با چیزی پرت می شود بنابراین خودتان ببینید حواس شما به چه چیزی پرت می شود. در اینجا برخی از شیوه های متداول پرت کردن حواس را توضیح خواهم داد :

* فعالیت های خوشایندی که مجبور هستید بر‌ آنها تمرکز کنید یا باعث می شوند روی چیز دیگری متمرکز شوید؛ مثل تلویزیون دیدن، پیاده روی، باغبانی، تلفن کردن به یک دوست، حل کردن جدول و غیره.

* فکرهای خوشایند (که برای شما مفید هستند).

* آرمیدگی و مراقبه؛ تمرکز روزی تنفس که ترکیبی از آرمیدگی عمیق عضلانی و یک نوع مراقبه «غیر روحانی» است.

صورت دیگر فن پرت کردن حواس، شمارش فکرها است که آرون یک و همکارانش آن را ابداع کرده اند و می تواند به شما کمک کند. با شمردن فکرهای خودکار ناکارآمد می توانید از این فکرها فاصله بگیرید، بر آنها تسلط پیدا کنید و متوجه خودکار بودن آنها شوید. یکی از راه های شمارش فکرها، همراه داشتن کارت کوچکی است که هر وقت به یکی از فکرها پی می برید، روی آن علامت بزنید. همچنین می توانید از یک شماره اند از (Counter)، مثل شماره اند؛ از مچی گلف (که در فروشگاه های ورزشی موجود است) یا گره شمار (که در کاموا فروشی ها موجود است) استفاده کنید. از این فن به شیوه های زیر می توانید استفاده کنید :

* برخی افکار ناکارآمد را بشمرید؛ مثلاً افکاری که به تحقیر خود یا ناراحتی مربوط می شوند؛

* افکار دوره اضطراب را بشمرید؛

* افکار را در موقع خاصی بشمرید؛

* ساعتی را کوک کنید تا در موعد مقرر به شما تذکر بدهد وقت شمردن فکرها است.

از هر نوع فنی که برای پرت کردن حواس استفاده می کنید، مراقب باشید. آن فن را یکی از روش های عمیق کار روی فکر خود ناکام کن در نظر نگیرید، بلکه از آن به عنوان یک روش جانبی و مکمل استفاده کنید.