ورزش پا

هر روز صبح، پیش از خارج شدن از رختخواب پاها را ورزش دهید به این شکل که ابتدا زانوها را خم کنید، سپس پنجه پا را خم کنید، پس از آن پاها را راست کنید و بالا ببرید، بعد به روی شکم بخوابید و پاها را به طرف پشت و پهلوها حرکت دهید.

افزون بر این ورزش، برای نیرو بخشیدن به پاها می توانید هر روز این تمرین را انجام دهید:

روی پنجه پا بایستید و تا آنجا که ممکن است خود را بالا بکشید. بعد به آرامی کف پاها را روی زمین بگذارید و باز حرکت را تکرار کنید. این تمرین را روزی ده بار تکرار کنید و به تدریج افزایش دهید. پس از مدتی در خواهید یافت که پاهایتان نیرومندتر شده است و دیرتر خسته می شود.

پس از تمرین، اگر وقت داشته باشید می توانید پاها را با روغن بادام یا زیتون و یا کرم ماساژ دهید.

برای تقویت و موزون سازی پاها، از نرمشهای زیر کمک بگیرید:

  • خم شوید- به طوریکه زانوها خم نشوند- و سر را به طرف مچ پاها پیش ببرید.
  • به آرامی روی پنجه پاها بلند شوید، سپس به آرامی به حال اول بازگردانید.
  • چند سنگریزه را با انگشتان پا بردارید.
  • پا برهنه قدم بزنید. ابتدا با پنجه و بعد با پاشنه پا مقداری راه بروید.
  • تا آنجا که می توانید شنا کنید.بهترین راه رفع خستگی پاها این است که به مدت ده دقیقه دراز بکشید و پاها را روی صندلی بگذارید، به طوریکه پاها بالاتر از سر قرار گیرد.برای ماساژ پاها، دست را از روی پنجه پا به طرف زانو حرکت دهید. این کار به گردش خون کمک می کند و خستگی پاها را از بین می برد.راه سادتر برای رفع خستگی پاها این است که پاها را چند بار به طور متناوب در آب سرد و گرم قرار دهید و و در پایان کار با آب سرد بشویید.آب لیمو ترش و سرکه هم در رفع خستگی پاها اثر خوبی دارند. برای استفاده از آب لیموترش و یا سرکه، مقداری آب لیموترش یا سرکه را در آب بریزید و پاها را در آن قرار دهید.
  • اسانس اسطوخودوس نیز در رفع خستگی پا موثر است. اگر چند قطره از آن به آب نیمگرم اضافه کنید و پاها در آن قرار دهید، فوری خستگی آن برطرف می شود.
  • راه دیگر رفه خستگی پاها پس از یک راهپیمایی طولانی این است که 25 گرم سولفات سدیم و 75 گرم بیکربنات دو سود و 100 گرم نمک طعام را در ظرف بزرگی از آب گرم بریزید و پاها را در آن قرار دهید.
  • در این فاصله به آرامی پاها را ماساژ دهید.

رفع خستگی پاها

بهترین راه رفع خستگی پاها این است که به مدت ده دقیقه دراز بکشید و پاها را روی صندلی بگذارید، به طوریکه پاها بالاتر از سر قرار گیرد.

در این فاصله به آرامی پاها را ماساژ دهید.

برای ماساژ پاها، دست را از روی پنجه پا به طرف زانو حرکت دهید. این کار به گردش خون کمک می کند و خستگی پاها را از بین می برد.

راه دیگر رفه خستگی پاها پس از یک راهپیمایی طولانی این است که 25 گرم سولفات سدیم و 75 گرم بیکربنات دو سود و 100 گرم نمک طعام را در ظرف بزرگی از آب گرم بریزید و پاها را در آن قرار دهید.

راه سادتر برای رفع خستگی پاها این است که پاها را چند بار به طور متناوب در آب سرد و گرم قرار دهید و و در پایان کار با آب سرد بشویید.

اسانس اسطوخودوس نیز در رفع خستگی پا موثر است. اگر چند قطره از آن به آب نیمگرم اضافه کنید و پاها در آن قرار دهید، فوری خستگی آن برطرف می شود.

آب لیمو ترش و سرکه هم در رفع خستگی پاها اثر خوبی دارند. برای استفاده از آب لیموترش و یا سرکه، مقداری آب لیموترش یا سرکه را در آب بریزید و پاها را در آن قرار دهید.

ورزش پا و رفع خستگی آن