بسیاری از خانم ها نگران ورزش در دوران بارداری هستند و همیشه این سوال در ذهن مردم وجود دارد که آیا ورزش در این دوران برای فرزند خطرناک خواهد بود؟ اول از همه باید بدانید هر چه بدن شما سالم تر باشد ، فرزند سالم تری نیز خواهید داشت. باید به بهترین وجه از خودتان مراقبت کنید . اگر از دوران قبل از بارداری شروع به ورزش کردید ، بهتر است این ورزش را ، با درجه ی آسان و یا متوسط ادامه دهید. اما اگر قبل از این دوران ورزش نمی کردید ، باید از ورزش های سبک شروع کرده و با برنامه ای خاص که برای دوران بارداری طراحی شده است پیش بروید.

هنوز برای ورزش در دوران بارداری متقاعد نشده اید؟ ما دلایل بیشتری برای تصمیم گیری درست به شما ارائه می دهیم. انجام تمرینات ورزشی در طول دوران بارداری فواید زیادی از جمله کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی، دیابت بارداری ، مشکلات ناشی از فشار خون بالا و بسیاری از دیگر مشکلات برای سلامتی را دارد. علاوه بر این ، ورزش مراحل تولد نوزاد را تا حد زیادی آسان می کند .

کارهایی که نباید در دوران بارداری انجام داد برخی از هورمون ها که در دوران بارداری ترشح می شوند ، رباط ها ، که مسئول پشتیبانی از مفاصل هستند ، را آرام و شل می کنند. همین ممکن است موجب جراحت هنگام انجام تمرینات ورزشی شود. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام ورزش رعایت کنید:

از انجام تمریناتی که می توانند باعث زمین خوردن و یا از دست رفتن تعادل شما شوند اجتناب نمایید. از ورزش های رزمی و یا ورزش هایی که در آنها مجبور به واکنش های شدید می شوید دوری کنید. پریدن و جست خیز ممکن است برای شما خوب نباشد، البته بستگی به ورزش هایی که قبل از بارداری انجام می دادید نیز دارد. مراقب تمریناتی که باید در حالت ایستاده موچ خود را بچرخانید باشید. فعالیت های خطرناک مثل غواصی و موج سواری را فراموش کنید. اگر در گذشته ورزش نمی کردید ، به طور کلی مراقب شدت تمرینات ورزشی خود باشید و از واکنش های ناگهانی پرهیز کنید . مراقب ورزش در هوای گرم و مرطوب باشید، بدن شما نباید میزان زیادی از رطوبت خود را از دست دهد. هیچ وقت حین ورزش نفس خود را حبس نکنید و به خود زیاد سخت نگیرید.

خطرات ورزش در دوران بارداری همانطور که قبلا گفتیم ، قبل از شروع تمرینات ورزشی و یا ادامه ی آنها در دوران بارداری حتما با دکتر خود مشورت کنید. اگر در طول ورزش مواردی مثل سرگیجه ، خونریزی ، درد سینه ، انقباضات ، تنگی نفس و به طور کلی هرگونه ناراحتی مشاهده کردید ، سریعا به دکتر مراجعه کنید.