اگر قصد کاهش وزن دارید ، قطعا تغییراتی در برنامه ی غذایی مورد نیاز است . اما این بدان معنا نیست که می توانید به طور کلی ورزش را کنار بگذارید . تمرینات ورزشی قادرند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهند و حتی در بسیاری از موارد برای درمان اینگونه بیماری ها ، جایگزین مناسبی برای دارو محسوب می شوند .

شاید تمرینات ورزشی به تنهایی تاثیرگذارترین عامل در کاهش وزن نباشد ، اما برای داشتن زندگی سالم از کاهش وزن بسیار مهمتر است. ورزش نه تنها احساس شادی و خوشبختی و انرژی را در شما پدید می آورد ، بلکه راهی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن و حتی سرطان بشمار می رود.

امروزه بیماری های مزمن از رایج ترین ، پر هزینه ترین ، خطرناکترین و البته قابل پیشگیری ترین بیماری ها محسوب می شوند. در حقیقت ، بیماری های قلبی و سرطان هر دو در دسته ی بیماری های مزمن قرار می گیرند و مسئول 48 درصد از کل مرگ و میر در امریکا و فقط در یک سال هستند. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم ، این رقم بسیار بالا و شوک آوری است ، و حقیقت تلخ تر آن است که زندگی ما با گذر زمان رو به رکود و بی تحرکی گذاشته است ، تا جایی که این زندگی ساکن که ما درگیر آن هستیم در تاریخ بی سابقه می باشد. اما تحقیقات نشان می دهند در چنین شرایطی این ورزش است که به ما در مبارزه با بیماری ها کمک می کند و این کمک تا جایی ادامه می یابد که تمرینات ورزشی را جایگزین مناسبی برای دارو در نظر می گیرند.

چگونگی عملکرد ورزش در کاهش امراض مزمن آیا می دانید وقتی ورزش می کنید چه اتفاقی در بدن شما می افتد ؟ در تحقیقات و گزارشات منتشر شده در سال های اخیر ، بسیاری از پزشکان و متخصصان از ورزش با عنوان درمان معجزه گر یاد کرده اند. اما چه عاملی ورزش را در مبارزه با بیماری ها تا این حد تاثیرگذار کرده است ؟

برای مبتدی ها در ورزش، بدن نیاز به گلوکز و یا قند ذخیره شده در بدن دارد تا انرژی لازم را تامین نماید . همچنین برای کارکرد صحیح ، آدنوزین تری فسفات ، یا ATP ، مورد نیاز است . چون بدن قادر به تنها ذخیره ی محدودی از هر دو ماده می باشد، ما به اکسیژن بیشتر ، خصوصا برای تولید ATP نیازمندیم . در چنین شرایطی سرازیر شدن خون به ماهیچه ها ، موجب افزایش اکسیژن و به تبع آن افزایش سطح انرژی بدن می گردد.

برای دسترسی به گردش اکسیژن مورد نیاز ، تپش قلب تند تر خواهد شد و در نتیجه سرعت جریان خون ، به خصوص در اندام هایی که به حضور آن نیاز بیشتری حس می شود ، افزایش خواهد یافت . هر چه تمرینات ورزشی بیشتر باشد ، بدن نیز قادر به اکسیژن رسانی بیشتری خواهد بود. اگر به این روند به صورت منظم ادامه دهید ، خواهید دید تمریناتی که روز های اول برای شما سخت بودند را به راحتی می توانید انجام دهید.

بخشی از این جریان خون قطعا به سر شما انتقال می یابد که بسیار نکته ی مثبتی محسوب می شود ، زیرا هوشیاری و انرژی شما را افزایش می دهد. حتما بارها تجربه کرده اید که در طول انجام تمرینات ورزشی بسیار خسته شده اید اما بعد از آن احساس شادی و انرژی ، جایگزین خستگی می شود و این در واقع همان عملکرد صحیح مغز است .