لوازم آرایشی و بهداشتی که روزانه مورد مصرف قرار می گیرند، حاوی مقدار زیادی ذره پلاستیکی هستند که در طبیعت آزاد می شوند و براساس مطالعات جدید برای حیات دریایی مضر است. این ذرات بعنوان عوامل حجیم و مواد ساینده بشمار می آیند و بخاطر اندازه کوچکشان انتظار می رود که در فاضلاب و رودخانه ها منتشر نخواهند شد. در صورتیکه اینگونه نیست.

محققان در مطالعاتی که بر روی آلودگی دریای بولتن انجام داده اند، متوجه شده اند که 80 تن زباله میکروپلاستیک غیرضروری با استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی به تنهایی باعث آلودگی این ناحیه شده اند.

طبق آخرین مطالعات صورت گرفته بیشتر محققین از وجود این میزان آلودگی در لوازم آرایشی شوکه شده اند و البته ناگفته نماند که برخی از شرکت های آرایشی شروع به حذف این میزان ذرات پلاستیکی از محصولات خود کرده اند که این امر می تواند برای محیط زیست مفید باشد.

میکروپلاستیک ها جایگزین لایه بردار های طبیعی در لوازم آرایشی هستند و در انواع مختلف محصولات نظیر پاک کننده دست ، صابون ، خمیر دندان ، فوم اصلاح ، کرم های ضدآفتاب و شامپو وجود دارند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میزان ذرات پلاستیکی موجود در آب های دریایی رو به افزایش است. برای مقابله با این امر از لوازم آرایشی استفاده کنید که میزان پلاستیک موجود در آنها به حداقل رسیده است.