ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، و جهت نمو انساج و صحت عمل غدد فوق کلیوی و سلامتی لثه ها مورد نیاز بوده و سطح کلسترول خون و فشارخون بالا را کاهش می دهد. نیاز بدن انسان به ویتامین C نسبت به سایر ویتامین ها بیش تر بوده و باید برای هرکیلوگرم وزن در هر روز یک میلی گرم در نظر گرفته شود.

در بدن زنانی که از قرصهای ضدبارداری خوراکی استفاده می کنند مقدار ویتامین C در لوکوسیت ها و پلاکت ها در مقایسه با سایر زنان، کاهش شدیدی پیدا می کند. این ویتامین حساس ترین عضو گروه ویتامین هاست و نه تنها نسبت به حرارت، نور و اکسیداسیون بسیار حساس است، بلکه در صورت ذخیره شدن نیز به سرعت از بین می رود و به همین دلیل، میوه ها و سبزی های خام دارای این ویتامین نباید برای مدت طولانی ذخیره شوند و آن ها را باید سریعاً مصرف کرد.

منابع طبیعی ویتامین C : انگور، لیمو، پرتقال، توت فرنگی، انبه، نارنگی، گریپ قروت، آناناس، شلی، شاه توت، به، ریواس، بلوط، گیلاس، سیب، زرد آلو، هلو، موز، هندوانه، گلابی، انار ، فندق، انجیر، گردو، آلوی خشک، ازگیل، بادام، خرما، زیتون، بادام زمینی، یونجه، فلفل قرمز تازه، شنبلیله، نعنا، جعفری، گزنه و ....

نکته :

1- مصرف الکل، داروهای مسکن، ضدافسردگی، ضد انعقاد، ضد بارداری، استروئیدها و هم چنین سیگار کشیدن، باعث پایین آمدن سطح ویتامین C بدن می شود.

2- هنگامی که داروهای دیابت مانند کلرپروپامید و سولفامیدها به همراه ویتامین C مصرف شوند، این داروها تأثیر کم تری خواهند داشت. مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است در جواب آزمایش های مربوط به وجود خون در مدفوع تأثیر منفی بگذارد.