نقش ویتامین ها در سلامت این عضو ، بسیار مهم می باشد و ویتامین های A,B,D از جمله این ویتامین ها بوده ، کلسیم ، ید و پتاسیم نیز از املاح مورد نیاز ناخن ها هست که باید در برنامه غذایی به این مواد توجه لازم بشود.

راه هایی که برای درمان بیماری ناخن و تقویت آن می توانیم پیشنهاد کنیم از قرار زیراند:

دانه های بلال به علت داشتن گوگرد ، سیلیس ، آهن ، کلسیم و به علت سرشار بودن از ویتامین B ، برای ناخن بسیار مفید می باشد. بنابراین استفاده از آن چه به صورت خوراکی و چه به صورت ژل مفید است. برای درست کردن ژله ی دانه های بلال ، آن ها را از میوه شان جدا کرده و سپس خوب له می کنید و مقدار کمی شیر به آن اضافه کرده و می گذارید تا حدود 1 ساعت بماند و بعد آن را با فشار ، از صافی رد کرده ، ژله بدست آمده را بر روی ناخن ها می مالید. این ژله از ترکیدن و گوشه کردن ناخن ها نیز جلوگیری کرده و باعث تقویت آن ها می شود.

شنبلیله را ریز نموده و خوب آن را له کنید. آب این سبزی باعث می شود تا ناخن های شما کج نشوند. استفاده از مشتقات جو ، برای تقویت ناخن ها بسیار مفید می باشد. برای این کار بهتر است جو را خیس کرده و حدود 20 دقیقه در آب بجوشانید و بعد ناخن را با آن شست و شو دهید.

اگر به درد ناخن مبتلا شده اید ، یک پیاز سفید را در خاکستر داغ آتش بگذارید تا خوب پخته شود ، سپس آن را از وسط دو نیم کنید و انگشت خود را وسط آن بگذارید. ترکیب گرما و اثر ضد عفونی کننده ی پیاز موثر خواهد بود. اگر هر روز ، روزی 2 بار این عمل را تکرار کنید به زودی ناخن درد شما برطرف می شود.

به علت این که سوژا با لوبیای ژاپنی ، حاوی ویتامین A می باشد ، خوردن آب این میوه برای ناخن بسیار مفید است.

جوشانده یک مشت برگ باقالا ، در 500 گرم آب ، جهت درمان در نوک انگشت و ناخن به صورت قرار دادن انگشت در جوشانده گرم آن به مدت 2 ساعت اثر شفابخش دارد. ضماد گرد فلفل سیاه، برای رفع برص ناخن مفید است.

برای تورم چرکی ریشه ناخن ، چنان چه شیره تره را در آرد ، مخلوط نموده و به صورت خمیری درآورید و یا شیره را با قسمت نرم درون نان ، مالش داده و بر روی ناحیه متورم قرار دهید ، باعث رسیدن و گشوده شدن کانون چرک دمل می شود. (دارویی با نام مستعار ملحم سیاه نیز بسیار سریع می تواند در مرکز چرک شکاف ایجاد کرده و شما را از شر درد آن خلاص کند. ملحم سیاه را می توانید از داروخانه ها بخواهید. توصیه اکید: در میزان مصرف آن بسیار احتیاط کنید چرا که دارویی بسیار موثر و قوی است).

هرگاه ناخن ، خشک و پوسیده شود و پوسته هایی از آن جدا شود ( به خصوص از ریشه) ، جهت تقویت و حمایت ناخن می توانید روزی چند بار مغز قلم گاو ، یا پیه مرغ یا مومی که در روغن کنجد ذوب کرده اید را بر روی آن بمالید (البته استفاده از این روش در صورتی مجاز است که پوست و ناخن کاملا سالم باشند و خراشیدگی ، عفونت زمینه ای یا اختلال دیگری مشاهده نشود).

برای رفع درد ناخن ، برگ گل سرخ ، با برگ سرو را کوبیده با سرکه خمیر کرده ، ضماد به دست آمده را بر روی ناخن ها بمالید. اگر رنگ ناخن زرد شده باشد ، تخم تره تیزک را کوبیده با سرکه خمیر کرده بر روی ناخن بگذارید.

برای رفع لک های سفید روی ناخن ، زفت را گرم کرده و بر روی آن بگذارید یا زرنیخ و سرکه را خمیر نموده و بر روی ناخن بمالید و یا شنبلیله و تخم کتان کوبیده را با سرکه به صورت خمیر درآورده و روی ناخن بگذارید. اگر این کار را موقع شب که می خوابید ، انجام دهید و ببندید و صبح بشویید ، بهتر است. برای درمان ورم و چرک گوشه یا ریشه (انتها) ناخن ، در ابتدا که هنوز چرک نکرده ، باید انگشت را در برف یا آب بسیار سرد که مانند برف باشد قرار داده ؛ اگر دو سه روز بر او گذشته باشد ، باید مازو را کوبیده با زنگ آهن و سرکه بگذارید. اگر هنوز تحلیل نرفته باشد ، باید روغن زیتون را خوب گرم کنید و انگشت را در آن بگذارید و مدتی نگه دارید تا رفع شود.

هرگاه چرک کرده باشد ، تخم کتان و تخم سرو را کوبیده ، با آب گرم خمیر کرده و ضماد اندازید تا سرباز کند.

ضماد فلفل سیاه نیز ، برطرف کننده اختلالات ناخن می باشد. ضماد سیب زمینی ، باعث می شود تا گوشه کردن ناخن درمان شود.

سیب ، تقویت کننده پوست ، مخاط ها و ناخن می باشد.

ضماد مغز هسته زیتون ، ناهنجاری های ناخن را برطرف می سازد.

خرما برای تقویت ناخن مناسب می باشد.

ضماد آب تره توام با آرد گندم ، عفونت های اطراف ناخن را برطرف می سازد. مالیدن روغن بنفشه ، برای بهداشت و سلامتی ناخن مفید می باشد. برای این که ناخن ها سالم و مرتب باشند و فوری شکسته نشوند ، باید روزی 5 دقیقه ناخن ها را در روغن زیتون گرم و سرکه قرار داد تا مقاوم شوند.