وقتی روی تختخواب خوابیدید

* از تختخواب تان فقط برای رابطه جنسی و خواب استفاده کنید. روی تختخواب تان کتاب نخوانید، تلویزیون نبینید و کار دیگری انجام ندهید. این کارها باعث م شو ند ارتباط تختخواب و خواب در ذهن شما ضعیف شود. (البته بعضی از آدم ها از کتاب خواندن در تخواب لذت می برند - این را نیز امتحان کنید.)

* بدن و ذهن تان را در حالت آرمیدگی فرو ببرید. فن تمرکز روی تنفس ، راه خوبی برای آرام کردن بدن و ذهن است. گهگاه می توانید فکر کردن به مشکلات را بعد موکول کنید؛ اگر نگران فراموش کردن مشکلات هستید، آنها را بنویسید.

* اگر در طول شب بیدار شدید، برای دوباره خوابیدن به خودتان 15 دقیقه وقت بدهید. اگر خواب تان نبرد، بیدار بمانید (در مورد کارهای بعدی به توصیه های صفحات بعد مراجعه کنید.)

وقتی صبح بیدار می شوید

حرفی که صبح ها بلافاصله بعد از بیدار شدن به خودتان می زنید تایر قابل توجهی بر احساس تان در طول روز خواهد داشت. فرض کنید صبح بعد از بیدار شدن به خودتان می گویید : «اوه ! دیشب خیلیبد خوابیدم. امروز احساس بدی خواهم دشت و سر حال نخواهم بود.» شما با این صحبت ها درگیر پیشگویی کام بخش می شوید.

اما فرض کنید بعد از بیدار شدن به خودتان می گویید : «خوب دیشب آن طور که می خواستم نخوابیدم ولی به هر حال یک کم استراحت کرد. اگر یک کم به خودم زحمت بدهم و بجنبم، سر حال می آیم و روز خوبی خواهم داشت.» در این حالت، صبح و بعد از ظهرتان را به خوبی اداره خواهید کرد و در مورد آن روز احساس خوبی خواهید داشت. شب بعد هم خوب می خوابید.