جراحی های زیبایی درتمام موارد بی فایده تلقی نمی شوند، گاه لازم است با ایجاد کمی تغییر در یکی از اجزای صورت که نافرم بودن آن اعتماد به نفس مان را گرفته مجدد حس اعتمادبه نفس را به وجود خود بازگردانیم. زیرا اعتمادبه نفس نداشتن عوارض نامطلوبی برسلامت روان و روابط اجتماعی فرد به جای می گذارد که این عوارض از عوارض انجام جراحی های زیبایی بیشتر ایجاد خطر می کنند. جراحی های زیبایی تنها زمانی بی فایده تلقی می شوند که فرد بدون هیچ مشکلی و با وجود برخورداری از صورتی مناسب و ایده آل تنها به سبب وسواس فکری متقاضی آن هاست. برجسته سازی گونه یکی از انواع اعمال جراحی زیبایی است که طرفداران زیادی دارد. زیرا گاه تنها با این عمل می توان چهره فرد را زیباتر ساخت؛ برای قرن ها استخوان برجسته گونه جزئی اساسی از زیبایی کلاسیک بوده است و صورت های مثلثی شکل همیشه به صورت های گرد برتری داشته اند. علاوه براین، اغلب افرادی که در سنین جوانی گونه هایی برجسته دارند در سنین میانسالی با افت عضلات گونه مواجه می شوند، بنابراین تصمیم به جراحی می گیرند ولی این عمل تا چه حد به آن ها کمک می کند و چه عوارضی به دنبال دارد؟

گونه2

● صورت ایده آل

اصولا صورت ایده آل باید چند ویژگی داشته باشد، یعنی زمانی که صورت را به ۳ قسمت تقسیم می کنیم این ۳ قسمت از رستنگاه مو تا محل ابرو، دوم از محل رویش ابروها تا ریشه بینی و سوم از ریشه بینی تا محل چانه به یک اندازه باشد. مضاف براین که صورت ایده آل باید حالت محدب داشته باشد تا این که حالت آن مقعر باشد، یعنی گونه ها کمی برجسته باشد و از نیم رخ وقتی به صورت نگاه می کنیم یک حالت محدب داشته باشد نه مقعر و فرورفته. درکل اگر یک صورت این ویژگی ها را داشته باشد صورتی مناسب است.

● پروتز روی گونه شما

برای برجسته کردن گونه ها می توان از روش های متفاوتی مثل تزریق چربی، تزریق ژل یا استفاده از پروتز گونه کمک گرفت که مناسب ترین روش استفاده از پروتز است. پروتزها اغلب از ماده ای به نام «سیلیکون» ساخته می شوند و براساس تحقیقات انجام شده سیلیکون ها ضرر عمده ای برای بدن ندارند و سال ها بدون عارضه در محل باقی می مانند و در حجم های گوناگونی ساخته می شوند. برخی از کارخانه های سازنده فضای داخل پروتزها را از موم پر می کردند ولی درحال حاضر نوع سیلیکونی مطلوب ترین و کم عارضه ترین نمونه های به دست آمده است.

پروتز گونه را به ۲ طریق می توان روی استخوان گونه قرار داد.

۱ از طریق داخل دهان

۲ از طریق پلک تحتانی

این عمل با هر ۲ روش به صورت نیمه بی هوشی و بی هوشی کامل قابل انجام و مدت زمان آن حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است.

● روش راحت تر

معمولا روش جراحی گونه از داخل دهان انجام شده و این روش توصیه می شود و تکنیک عمل به این صورت است که از طریق داخل دهان برش کوچکی بین لثه فوقانی و نسج نرم گونه می دهیم. نسج نرم را از گونه بلند کرده و در نتیجه حفره ای ایجاد می کنیم که پروتز را درون این حفره و درست روی استخوان گونه قرار می دهیم و آن را ثابت می کنیم. شکل های پروتز بسیار متنوع است؛ می تواند روی استخوان گونه یا زیر استخوان گونه قرار بگیرد. این پروتزها به گونه ای طراحی شد ه اند که به راحتی روی استخوان می نشینند، سپس محل برش را با نخ قابل جذب می دوزیم.

● روش سخت تر

قبل از شروع عمل محلی که باید پروتز روی گونه قرار گیرد را از روی پوست مشخص کرده و با مارکر مخصوص استریل علامت گذاری می کنیم. این کار باعث می شود، محل گذاشتن پروتز کاملا قرنیه باشد، سپس برشی زیرمژه های پلک تحتانی و درست به موازات پلک می دهیم. این برش دقیقا همان برشی است که از آن برای برداشتن پف پلک تحتانی استفاده می کنیم. از محل این برش پوست روی گونه را در قسمت دلخواه از روی استخوان بلند کرده و پروتز را در محل خود قرار داده و ثابت می کنیم و سپس محل برش را می دوزیم. ولی این روش به ندرت انجام می شود و روش توصیه شده ای نیست.

● صورت هایی که گونه می خواهند

جراحی زیبایی گونه به ۲ جهت انجام می شود یکی برای زیبایی و علت دیگر اعمال ترمیمی که در نوع دوم وقتی انجام می شود که فرد دچار تصادف شده و استخوان گونه یک سمت به داخل فرورفته و به دلیل جبران این نقص در این قسمت، پروتز گونه گذاشته می شود. دربخش های زیبایی بهترین کاندیدها کسانی هستند که اصلا گونه ندارند و دچار فرورفتگی در ناحیه گونه یا زیرگونه هستند. در مواقعی دیگر به دلیل عقب بودن اسکلت گونه یا قسمت های میانی استخوان صورت است. گاهی نیز به دلیل تصادف ممکن است یک گونه یا هر ۲ گونه عقب نشینی کند یا بر اثر ضربه شدید به چند قطعه شکسته و مقداری از استخوان آن جذب شود. گونه گذاری در مواردی که در استخوان میانی صورت اشکال وجود دارد و فک بالا هم عقب است بهترین راه جلو آوردن قسمت میانی صورت است. ولی در مواقعی که مشکل در گونه و زیرچشم باشد تقویت استخوان گونه هم موثر است. عمل گونه گذاری برای افرادی که صورت های کشیده دارند توصیه می شود و از این طریق می توانند مقداری از عرض گونه های خود را بیشتر کنند و صورت خود را از کشیده تر نمایان شدن تغییر داده و گردتر کنند. این جراحی از ۲۰ سالگی تا حدود ۵۰ سالگی توصیه می شود.

● ۲طرف صورت مشابه هستند

عوارض این عمل ناچیز است و مانند همه عمل ها می تواند ریسک عفونت داشته باشد و به ندرت هم ممکن است عوارضی همچون خونریزی در محل عمل، خون مردگی، جابه جایی پروتز و عفونت ایجاد شود. به غیر از عفونت تمامی عوارض قابل کنترل است و درصورت عفونت پروتز باید خارج شود و اگر از عوارض دیگر عمل بخواهیم نام ببریم می توانیم به تقارن نداشتن در ۲نیمه صورت اشاره کنیم که علت آن این است که در واقع هیچ صورتی وجود ندارد که به طور کامل در هر ۲ طرف تقارن داشته باشد و پس از گذاشتن پروتز این تقارن نداشتن به علت تورمی که ایجاد می شود مقداری بیشتر خود را نشان می دهد که ممکن است سبب نارضایتی فرد شود. این عوارض در صورتی که اصول استاندارد رعایت شود و توسط متخصص انجام پروتز صورت بگیرد کمتر رخ می دهد.

● چالی وسط گونه تان

چال گونه یکی از اعمال جراحی زیبایی است که توسط برخی از افراد تقاضا می شود و این عمل به ۲ روش صورت می گیرد؛ بهترین روش این است که از طریق داخل دهان برشی کوچک ایجاد می کنیم. در این ناحیه یک نوع چربی به نام «بوچارت» وجود دارد که این قسمت را با ساکشن خالی کرده؛ درنتیجه حفره ای زیرگونه ها و در ناحیه خنده افراد به وجود می آید و مقداری فرورفتگی در این محل ایجاد می شود. روش دیگر به این صورت است که از داخل دهان، قسمتی که قرار است روی صورت چال بیفتد را با بخیه جمع می کنیم و به این ترتیب چال گونه را برای فرد به وجود می آوریم. البته این را بگویم که نتایج این عمل کاملا غیرقابل پیش بینی است.

● توصیه های پس از عمل

۱ مقداری درد، تورم و کبودی پس از عمل طبیعی است ولی در صورت درد یا تورم شدید یا خونریزی باید جراح را در جریان گذاشت.

۲ معمولا پس از عمل استفاده از آنتی بیوتیک ها توصیه می شود.

۳ فرد باید پس از هربار مصرف موادغذایی با دهانشویه دهان خود را شست و شو دهد تا محل برش ها که داخل دهان است دچار عفونت نشود.

۴ استفاده از کیسه یخ روی گونه برای ۲۴ ساعت اول برای کاهش تورم ها توصیه می شود.

۵ باید از فعالیت های سنگین همچون ورزش تا ۸ هفته بعد از عمل خودداری شود ولی فعالیت های سبک پس از ۳ روز امکان پذیر است.

۶ هنگام خواب استفاده از ۲ عدد بالش در پشت سر برای کاهش تورم ها توصیه می شود.

۷ بیمار باید از وارد شدن هرگونه ضربه به ناحیه گونه برای چند هفته اجتناب کند.

۸ از مصرف غذاهای سفت و جویدنی در ۴ ۳ روز اول پس از عمل خودداری کند تا احتمال جابه جایی پروتزها کمتر شود.

۹ از صحبت کردن زیاد خودداری کنند تا عضلات صورت کمتر تحرک داشته باشد و پروتز بتواند به استخوان گونه بچسبد.