آیا می دانستید بیش از 25 درصد از داروهای تجویز شونده در سراسر دنیا منشا گیاهی دارند ؟ از 252 مورد داروی ثبت شده در لیست حیاتی ترین داروهای دنیا ، 11 درصد از گیاهان دارویی ساخته می شوند. در واقع حدود 200 سال پیش اولین ترکیب دارویی ، یعنی مورفین ، از عصاره ی غلاف دانه ی گیاه خشخاش ساخته شد. از آن روز به بعد ، محققان همواره در حال آزمایش گیاهان مختلف برای ساخت مواد دارویی بوده اند. هرچند به دلیل سال ها استفاده ی بیش از حد از روش های درمانی ، ما امروزه با مقاومت بیشتر باکتری ها و درمان خود بیماری به جای یافتن دلیل بروز آن هستیم و در چنین شرایطی طبیعی است که مردم بیش از پیش به درمان های طبیعی از طریق داروهای گیاهی روی می آورند.

میلیون ها دلار اخیرا برای کشف گیاهان دارویی مختلف سرمایه گذاری شده است. این رشته از تحقیقات بیشتر روی درمان های دارویی سنتی تمرکز دارد که هنوز هم در زمینه ی تولیدات دارویی بسیار کمرنگ هستند. اما امروزه محققان درحال گذار از داروهای متداول به سمت گزینه های بی خطر تری از درمان می باشند.

محصولات گیاهی همواره در طول تاریخ برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می گرفته اند . در واقع ، آمارهای ثبت شده نشان می دهند استفاده از گیاهان دارویی به پنج هزار سال قبل بر می گردد و در اکثر مواقع درمان از طریق گیاه تنها گزینه ی در دسترس بشمار می رفت.

امروزه اما باز هم از برخی از این گیاهان برای درمان تعدادی از مشکلات و بیماری ها استفاده می شود. از جمله ی این بیماری ها می توان به آلرژی ها ، آرتروز ، میگرن ، ضعف ، عفونت های پوستی ، زخم ، سوختگی ، اختلالات گوارشی و حتی سرطان اشاره کرد. همین موضوع اثربخشی درمان از طریق مواد غذایی را نیز به اثبات می رساند. گیاهان دارویی بسیار ارزان ترو بی خطر تر از روش های درمانی متداول هستند و همین امر نیز دلیل توجه بی سابقه ی مردم به این نوع از درمان را توجیه می کند.

داروی گیاهی چیست داروی گیاهی در واقع دارویی است که با روش های طبیعی و منشاء گیاهی ساخته می شود و برای درمان بیماری ها ، از طریق روش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این مجصولات در واقع ترکیباتی پیچیده و شیمیایی ، اما اورگانیک هستند که ممکن است از قسمت های مختلف گیاه خام و یا فرآوری شده تولید شوند .

طب گیاهی در تاریخ هر فرهنگ و تمدنی ریشه دارد. البته انواع مختلفی از سیستم های درمانی سنتی وجود دارد و فلسفه و روش های بکارگیری هر یک نیز تحت تاثیر عوامل اجتماعی و محیطی همان فرهنگ می باشد. اما این سیستم ها همگی روی نگرشی جامع به زندگی اتفاق نظر دارند. سیستم های شناخته شده تر در طب گیاهی مثل طب سنتی چینی و آیورودیک معتقدند حفظ سلامت کلی بسیار مهمتر از بیماری است . با استفاده از گیاهان درمانی شفابخش مردم قادر به تمرکز روی سلامت خود و رشد آن ، به جای تنها بخشی از آن ، می باشند.

با این وجود که طب گیاهی بیش از هزاران سال قدمت دارد ، در دنیایی مدرن امروز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بنیاد سلامت جهانی اعلام داشته بیش از 80 درصد مردم در سراسر دنیا به این نوع از طب ، برای درمان برخی از بیماری ها ، اعتماد کامل دارند و درآمد سالیانه از فروش این نوع از داروها هم 60 میلیارد دلار تخمین زده می شود. به دلیل هزینه ی زیاد داروهای شیمیایی و تمایل به مصرف هرچه بیشتر مواد اورگانیک ، استفاده از طب گیاهی به سرعت در میان مردم کشوری مانند امریکا رو به گسترش است.

در میان گیاهان نیز ترکیبات مختلفی برای درمان بیماری های گوناگون یافت می شود. طب گیاهی از بذر ، میوه ، ریشه ، برگ ، پوست و یا گل گیاهان برای مقاصد دارویی بهره می برد. خواص این گیاهان تاثیرات مثبت فراوانی بر سلامتی انسان دارد. البته فاکتورهای دیگری نیز می توانند میزان تاثیر گذاری گیاهان را تغییر دهند. از جمله ی این عوامل می توان به محل رویش گیاه ، روش کاشت و برداشت آن و روش تهیه ی دارو اشاره کرد . ممکن است برای تهیه دارو ، خود گیاه و یا عصاره ی آن مورد استفاده قرار بگیرد که با حلال هایی مثل آب و یا الکل ، مواد شیمیایی آن را استخراج می نمایند. محصول بدست آمده شامل ترکیباتی نظیر اسید های چرب ، استرول ، آلکالوئید ، ساپونین و غیره می باشد.