گواتر

گواتر اصطلاح کلی برای توصیف غده تیروئید بزرگ شده است. این لغت از معادل لاتین گلو گرفته شده است. بزرگی می تواند به صورت توده ای کوچک و محدود باشد یا اینکه از تورم هر دو لوب غده تیروئید ناشی شود. گواتر معمولاً بدون درد است.

غده بزرگ تیروئید می تواند مقادیر نرمال پایین یا بیش از حد هورمونی ترشح نماید. در موارد نادر که غده بزرگ شده اطراف نای را می پوشاند، بزرگی می تواند با بلع یا تنفس تداخل نماید.

بزرگی تیروئید علل مختلفی دارد. در گذشته شایع ترین علت گواتر کمبود ید در رژیم غذایی بود. گواتر در حال حاضر در ایالات متحده نادر است به این علت که به نمک مکمل ید اضافه می شود و مکمل های غذایی نیز معمولاً از ید غنی است. در بعضی نواحی جهان که ید رژیم غذایی کم است، گواتر هنوز شایع است. سایر علل گواتر از این قرارند :

بزرگی ساده

بزرگی شدگی نرم و منتشر غده تیروئید گواتر ساده نامیده می شود. اگرچه این حالت ناشایع است. ولی بیشتر در حاملگی یا نوجوانی دیده می شود. در بیشتر مواقع، علت ناشناخته است، اگر چه در بعضی نمونه ها فاکتور ژنتیکی دخیل است.

تیروئیدیت ( التهاب تیروئید)

تیروئیدیت التهاب غده تیروئید است، که می تواند موجب بزرگ شدن آن گردد، غده ممکن است قوام الاستیک پیدا نماید و یا حساس شود و در هنگام بلع موجب احساس درد گردد. تیروئیدیت لنفوستیک مزمن که تیروئیدیت هاشیماتو نامیده می شود، شایع ترین علت بزرگ شدن تیروئید در ایالات متحده است. این بیماری از یک اختلال خود ایمن ناشی می شود.

بیماری گریوز

بیماری گریوز موجب پرکاری تیروئید می شود. این بیماری معمولاً باعث بزرگی خفیف ولی منتشر در تیروئید می شود، اگرچه ممکن است غده تیروئید کاملاً بزرگ شود.