برای انجام پدیکور شما نیاز به همان وسایل و آلات مانیکور دارید به استثنای تعویض کاسه شناور یا یک لگن یا وان کوچک برای پاها. قبل از شروع پدیکور یک حوله یا پارچه بزرگ روی زمین پهن کنید ، سپس لگن آب را روی آن بگذارید. ظرف را تا نیمه از آب پر کنید و چند قطره صابون مایع یا لایه بردار ناخن به همراه روغن های معطر به آن اضافه کرده و آن ها را با هم مخلوط کنید.

تمام وسایل خود را روی حوله جایی که به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید بگذارید. تمام مراحلی را که در پدیکور رعایت می کنیم در مورد مانیکور هم صادق است به جز مرحله سوهان زدن که درجه سوهان در پدیکور قدری متفاوت است ؛ یعنی سوهان پدیکور زبرتر از سوهان مانیکور می باشد. شما به ناخن گیر یا قیچی مخصوص انگشتان پای خود نیاز دارید. شاید دلتان بخواهد قبل از شروع پدیکور از اسپری های ضد عفونی کننده استفاده کنید. پس اول با شستن دست های خود شروع نمایید.

لاک را از روی انگشتان پای خود پاک نمایید.

ناخن انگشتان پای خود را در قسمت مرکز ناخن صاف و در گوشه ها گرد سوهان بزنید تا به شکل خود انگشت مطابقت داشته باشد. برای از بین بردن گوشه ها و پوسته های ناخواسته اطراف و زیر ناخن از ناخن گیر استفاده نمایید. در این صورت این زوائد دیگر به داخل گوشت شما رخنه نخواهند کرد. یک یا هر دو پای خود را داخل لگن محتوی آب و صابون مایع و مایع ضد عفونی کننده بگذارید و ماساژ دهید. این کار را تا 5 دقیقه ادامه دهید. در این مرحله می توانید از لایه بردار کوتیکل نیز استفاده کنید.

با استفاده از "metal cuticle pusher" کوتیکل شفاف را نمایان کنید. زیر لبه ناخن را تمیز نمایید. هرگز این وسیله را به داخل قسمت گوشتی فرو نکنید چرا که ممکن است ، مانع میان بستر ناخن و صفحه ناخن شکسته شده و میکرو ارگانیسم های باکتریال وارد بستر ناخن شده و ایجاد عفونت کنند. برای به عقب راندن کورتیکل ها از فشار بیش از حد استفاده نکنید چرا که این کار به بافت ناخن آسیب می رساند.

اگر پوست و زوائد اطراف کوتیکل به اندازه کافی بزرگ و مشهود بود می توانید از ناخن گیر نیز استفاده کنید. اما باید مراقب باشید تا گوشت و بافت زنده پا را نبرید.

مراحل 2 تا 6 را روی پای دیگر نیز انجام دهید.

انگشتان و ناخن های انگشتان را با یک برس ناخن بسایید تا از تمیزی سطح ناخن ها و زیر ناخن ها مطمئن شوید.

اگر پوست چین چین و پینه بسته ای دارید می توانید از سوهان های بسیار زبر برای نرم کردن و برطرف کردن آن ها استفاده کنید. هرگز از وسایل تیز مانند تیغ برای بریدن و برداشتن پینه پاهای خود استفاده نکنید.

با مالیدن لوسیون یا کرم روغن به کف دست های خود هر دو پا را ماساژ دهید و بعد آن ها را داخل لگن آب گذاشته و روی ناخن ها و انگشتان را بمالید تا لوسیون و روغن روی آن ها کاملا پاک شوند سپس پاها را از لگن خارج و آن ها را خشک کنید (میان انگشتان پا را نیز خوب خشک کنید).

با استفاده از یک تکه پنبه یا گاز آغشته به الکل سطح ناخن ها را خوب تمیز کنید تا مطمئن شوید که هیچ چربی و روغنی روی آن ها نمانده است. سپس بگذارید تا ناخن ها کاملا خشک شوند.

لاک پایه را بر روی ناخن بزنید ، دو لایه نازک لاک و یک لایه نهایی نازک روی آن ها ، فاصله زمانی بین زدن دو لایه حداقل 1 دقیقه باشد تا سطح ناخن زود خشک شود.

اگر نگران کدر شدن ناخن خود هستید می توانید از جدا کننده های انگشتان پا استفاده کنید. جدا کننده ها را لای انگشتان پا بگذارید و اجازه دهید تا لاک ناخن های پایتان خشک شود.

لگن آب را خالی کرده و با محلول ضد عفونی کننده بشویید و خشک کنید. تمام وسایل پدیکور را با همان محلول ضد عفونی کننده تمیز کرده و آبکشی نمایید. پس از آبکشی آن ها را خشک و در جای خود قرار دهید.